Nordmenn lei av dårlige håndverkere

Nærmere syv av ti nordmenn har vært misfornøyd med håndverkertjenestene utført på sin egen bolig.

– Ikke så rart at stadig flere forbrukere nå blir mer opptatt av kvalitet og gode referanser. Nå gjør vi Norge kjent med nettstedet ”godtjobba.no”, og som gjør det enkelt å sjekke referanser, sier prosjektleder Stig Helle i Byggmakker Norge.

I en befolkningsundersøkelse utført av NorgesBarometeret går det frem at av de som klager på håndverkertjenestene er kvalitet den viktigste årsaken til klagen (44 prosent). Pris kommer først på fjerdeplass. Det gjenspeiles også i at folk er mest opptatt av kvalitet (54 prosent) og referanser (24 prosent) når de skal velge håndverkere.

- Det må være dårlige erfaringer som gjør at kvalitet og gode referanser er de viktigste kriteriene når Ola og Kari Nordmann nå velger håndverkere. Vi merker dette også gjennom at stadig flere av våre kunder etterlyser gode referanser på dyktige håndverkere, sier Helle.

- Utfordringen for mange nordmenn har vært å finne et egnet sted for anbefalte håndverkere. Det er kun hver femte som alltid sjekker referanser og det bare er 8 prosent som ikke sjekker det. Nesten ni av ti foretrekker å benytte håndverkere som er anbefalt av andre. Vi ønsker nå å bidra til å gjøre det lettere for folk å sjekke referanser, sier Helle.

På nettstedet godtjobba.no kan norske forbrukere nå finne lokale håndverkere som har fått positive anbefalinger på de jobbene som er utført. Du kan også stille spørsmål og få svar fra blant andre anbefalte håndverkere og Byggmakkere. Tjenesten er gratis for både forbrukere og håndverkere.

- Vi håper flest mulig vil benytte tjenesten, slik at vi får fremhevet den seriøse og dyktige håndverkeren, som det tross alt er mange av. Med denne tjenesten skal vi løfte dem frem på en positiv måte. Forhåpentlig kan dette bli en tjeneste som alle bruker og som bidrar til å styrke ryktet til hele håndverkerbransjen, sier Stig Helle, og som er prosjektleder for det nye nettstedet.