To sekunders avstand i kø-områder

Tre-sekunders-regelen i trafikken er ikke død. Når vi oppfordrer trafikanter til å korte ned avstanden til foranliggende kjøretøy til om lag to sekunder, så gjelder det kun på strekninger der det er kø eller er i ferd med å oppstå kø.

Det sier Kristian Wærsted ved trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet. Han er med i en arbeidsgruppe som siden i fjor har arbeidet med å redusere køproblemene på E18 ved Drammensbrua. Anbefalingen til bilistene har vært at de bør bli flinkere til å følge på når køen løser seg opp og ikke ligge mer enn to-tre sekunder bak bilen foran, melder vegvesen.no. Stort forbedringspotensial Ved én måling holdt for eksempel 20 prosent av bilene 516 sekunders avstand til foranliggende bil. - Dersom biler lenger bak i køen kunne brukt disse lukene, ville avviklingene gått 5070 prosent raskere. Hovedpoenget er at bilister må være mer oppmerksomme og flinkere til å følge på når farten går opp igjen i enden av en kø, slik at de ikke forverrer problemene, forklarer Wærsted. Han presiserer at tre-sekundersregelen fortsatt må være rettesnor i all trafikk hvor det ikke er kø eller fare for kø. - Vil ikke kortere avstand mellom bilene øke faren for påkjørsler bakfra? - Nei, ikke dersom vår oppfordring om å ha god oppmerksomhet og en individuelt sikker avstand fremover følges. Det er tvert i mot ved store avstander fremover at det er lett å bli altfor uoppmerksom og at det i tillegg kan bli harde sammenstøt nettopp fordi hastighetsforskjellen blir så stor i kollisjonsøyeblikket, sier Wærsted, og fortsetter: - En undersøkelse som TØI utførte for Gjensidige i 1991 konkluderte med at påkjøring-bakfra-ulykker ikke først og fremst skjer fordi det er for kort avstand mellom kjøretøyene i for eksempel en kø. Den klassiske påkjøring-bakfra-ulykken skjer ved at den første bilen står stille, mens den andre bilen kjører på bakfra i samme kjørefelt. Dette er som nevnt et resultat av mangel på oppmerksomhet når bilen foran stanser. Ved effektiv kjøring i tett trafikk vil alle naturlig måtte ha god oppmerksomhet fremover, påpeker Wærsted. I forbindelse med trafikkavviklingsprosjektet i Drammen er det laget en brosjyre om temaet. Denne har i vår blitt delt ut til bilister ved bomstasjonen på E18 i Nordre Vestfold. I juni-utgaven av bladet Motor kommer brosjyren som vedlegg til alle de 400 000 mottakerne. Det nytter - I tillegg satte vi for et år siden opp skilt med teksten Vær oppmerksom, følg på ved kø ved Drammensbrua, og målinger viser at avviklingen har bedret seg med mellom 10 og 20 prosent, sier Wærsted. Tiltaket har så langt kun vært prøvd ut i Drammen, men Wærsted opplyser at det kan bli aktuelt med tilsvarende forsøk andre steder der køproblemene er betydelige.