Bybanen fikk grønt lys

Samferdselsdepartementet har godkjent planene for bybanetraseen i Bergen, skriver Bergens Tidende.

Saken er riktignok ikke helt avgjort ennå, men uttalelsen fra Samferdselsdepartementet, som forelå i går, avgjør i realiteten saken. Det bekrefter Alfred Bjørlo (V), politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet. Striden gjelder flere spørsmål knyttet til bybanetrassen, der Statens vegvesen fremmet innsigelse. Vegvesenet har krevd at det blir satt som et vilkår i reguleringsplanene at Fjøsangerveien, Kanalveien, Fabrikkgaten og Minde Alle utbedres før bybanen får legge beslag på to sørgående kjørefelt i Inndalsveien og Bjørnsonsgate. Kommunen har akseptert dette, bortsett fra for utbyggingen av krysset Fjøsangerveien/Minde Alle. Likedan må det være et vilkår at det bygges ny Solheimsgate, før bybanen kommer og gjør det umulig for trafikken sørfra å svinge til venstre på Danmarksplass, mener vegvesenet Samferdselsdepartementet er enig med de faktiske forhold: «Det er sterkt tilrådelig at krysset Fjøsangerveien/Minde Alle bygges ut før man beslaglegger feltene i Inndalsveien/Bjørnsons gate.» skriver departementet i sin uttalelse. Departementet vil likevel ikke støtte innsigelsen. Slike lokale forhold har Bergen kommune et klart ansvar for å ta hensyn til, heter det i uttalelsen til Miljøverndepartmentet. Går finansieringen også på skinner, blir det byggestart for bybanen i 2005.