Fredagsbirken 2010 vel gjennomført

Med et vær mye bedre enn fryktet ble rittet fredag en suksess.

De dystre spådommene om vær og forhold slo ikke helt til. Riktignok opplevde flere både en og to regnbyger over fjellet, men forholdene var allikevel vesentlig bedre enn skrekkåret 2009.

Det kan ha skremt noen, av 6.000 påmeldte stilte 4.338 til start. Ultrabirken på 110 km ble arrangert for første gang, her var det 500 påmeldte og 413 startende.

Løypa i år var like lang som i fjor, men målområdet var lagt helt om. Mållinjen er flyttet ut på grusbanen. Logikken med den påfølgende veiing, avtaking av chips og hurtigvask av sykler fungerer bedre. For tilskuere er omlegging svært positiv, man ser målpassering bedre og storskjermen synes også fra skrenten ved banen.

De vel 110 kilometerne i Ultrabirken var nok i tøffeste laget for de flere. Løypaforholdene med underlag og profil er mye mer krevende enn det ordinære rittet. Vinnertiden ble 5.28, men det var flere som brukte både 11 og 12 timer.

− Enkelte steder måtte jeg bære sykkelen og løpe 7 – 800 meter. Det var rett og slett ikke mulig å sykle. 40 km av løypa er på sti, som er supertøffe og utfordrende, sier Bjørn Ivar Ekberg, som tok tredje plassen i sin klasse og som endte på femte plass totalt. Bjørn Ivar syklet med ”vår” sykkeldrakt og ble prikket inn på 5.53. – Jeg trener mye og liker utfordringene med å sykle langt på stier. Målet var å komme blant de topp ti, så jeg er svært godt fornøyd med resultatet, sier Ekberg.

Også Svein Tore Nilsen og Alf Christian Losgard gjennomførte Ultra`nm med sluttider på henholdsvis 6.42 og 6.45. Begge kommer ens ærend nordfra for å delta, dette er deres syvende gang de er påmeldte. De har flere ganger vært med i Offroad Finnmark, et ritt som går over 700 km. Gjentar: 700 kilometer. Det er en etappe, men tre pålagte pauser på tre timer hver.

− Ultrabirken er vel så tøff, her er jo intensiteten høyere. Det er jo en veldig teknisk krevende løype, der man må syklet en del og må ha fulldempede sykler, sier Losgard. Begge stiller til start også i rittet på lørdag, selv om de ikke regner med de helt store resultatene.

En ekte vinner er Jan Kjetil Bekkelund, daglig leder i BWH Gulvoppretting. Han kom i mål på Fredagsbirken på 5.32, hele 25 minutter bedre enn i 2008, da han deltok for første gang. Det kunne også ha blitt hans aller siste.

− En uke etter rittet ble jeg rammet av hjerteinfarkt. Ett år etter hadde jeg ikke trodd at jeg noensinne skulle sitte på en sykkel igjen. Men jeg fant ut at det var bare en ting å gjøre, det er å trene seg opp igjen.

Bekkelund begynte forsiktig trening med profesjonell hjelp og et eget opplegg. Det var så seint som ved nyttarsskiftet.

− Kona hadde ikke anledning til å være med hit på Lillehammer i år. Vi var jo veldig spente begge to på hvordan dette skulle gå, og hun ble veldig glad da jeg ringte nå. Jeg håper min historie kan inspirere andre i samme situasjon til å komme seg opp fra godstolen, sier Bekkelund.

Sponsortrioen Norcem/Leca/bygg.no hadde sitt eget apparat i sving, med transport til og fra Oslo, innkvartering og bespisning på Rena. Ved sponsorteltet ved Håkons Hall fikk de som syklet under sponsoratets vinger varm mat og kald drikke. Men ikke nødvendigvis i den rekkefølgen. Til sammen var det ca. 100 deltakere som var innom teltet på fredag.

Arrangørene av Birkebeinerrittet har også i år gjort en kjempesinnsats, også mye takket være flere tusen frivillige. Det er det mange som lar seg forbløffe av, også Alf Christian Losgard.

− Det er fantastisk og imponerende, også med hele rammen rundt arrangementet. Bra at de klarer stadig å fornye seg, og å lytte til deltakerne og forandre traseen slik at ”vanlige” mosjonister også klarer å gjennomføre, påpeker han.