Multikanaler lettet arbeid på Værnes

Trondheim Lufthavn Værnes har utbedret rullebanens sikkerhetsområder og lysanlegg på bakgrunn av skjerpende sikkerhetskrav for flyplasser. Det er montert senterlinjelys, kantlys og kabelgater for ny strømforsyning.

Totalt 7500 m grøft måtte graves og hele rullebanens lengde ble åpnet, på begge sider, for å legge trekkerør, kummer og kanaler. Arbeidet måtte gjøres hurtig og effektivt om natten mens flyene var på bakken.

Multikanalene fra Melbye Skandinavia gjorde det mulig å legge opptil 360 m per natt.

Planen var at det hver natt med dobbelt mannskap, mellom kl 2330 og 0600, skulle etableres 100 m grøft og trekke 500 m kabel. Det gikk vesentlig raskere enn planlangt og det var mulig å legge opptil 360 m om natten. Dette gjorde at prosjektet ble ferdig tre uker tidligere enn planlagt. Multikanalene og kummene gjorde dette mulig da de er raske å montere, lette å håndtere og man trengte mindre overdekning.

Kanalene og kummene klipses sammen, legges i bakken, massen tilbakefylles og anlegget er klart til bruk.

Trondheim Lufthavn, Værnes valgte å bruke 9- og 4-løps kanaler med ni og fire separate kammer å legge kablene i.

Prosjektleder i Hasec AS, Johannes Hanssen og Frode Krangsås i Grunnarbeid AS er fornøyde med erfaringen av produktet da de har spart mye tid på prosjektet og dermed fått ned kostprisen pr meter. Hadde de brukt tradisjonelle løsninger hadde de ikke rukket å bli ferdig med prosjektet innen 1. juli som planlagt.

Totalt ble det lagt 7500 meter kanaler og 45 km med eksisterende kabler på rullebanen ble skiftet. Det var hver natt 25-30 mann som arbeidet på prosjektet og de hadde kun få effektive arbeidstimer å gjøre arbeidet på. Før rullebanen ble åpnet igjen på morgenen måtte området klargjøres ved plukk av stein, feiing og test av tekniske anlegg.