Fremgangen fortsetter i Byggmakker Norgros

Norgroskonsernet økte omsetningen med 16 prosent i første kvartal 2004 til 730,3 millioner kroner. Resultat før skatt endte på minus 1,4 millioner kroner, en forbedring fra minus 4,0 millioner kroner i samme kvartal året før.

Norgros er kjedesentral og merkevareeier for Byggmakker med 143 utsalg over hele landet. Konsernet forventer en positiv markedsutvikling ut 2004. Driftsresultatet før goodwillavskrivninger for første kvartal 2004 ble 1,4 millioner kroner, som er noe svakere enn samme periode i fjor (3,8 millioner kroner). - Vi er svært godt fornøyd med en omsetningsvekst på 16 prosent. En slik fart innebærer at vi tar markedsandeler i en tid med svært hard konkurranse, sier administrerende direktør i Byggmakker Norgros Erik Øyno. - Nedgangen i drifts­resultatet skyldes hovedsakelig økt markedsføring i kjedesentralen, samt noe svakere resultat i grossist­virksomheten. Vi forventer bedre lønnsomhet i grossistvirksomheten utover året som følge av en endret produktmiks. Resultatbedring i kjedesentralen Kjedesentralen viser resultatfremgang. Omsetningen i perioden har økt med 118,2 millioner kroner til 662,8 millioner kroner. Periodens driftsresultat ble 9,0 millioner kroner mot 8,2 millioner kroner i 2003. 11 % organisk vekst innen detalj Egeneid detaljvirksomhet oppnådde totale driftsinntekter i kvartalet på 232 millioner kroner, en økning på 11,1 prosent fra samme periode i 2003. Økningen er i sin helhet organisk vekst. Dekningsbidrag solgte varer er noe svakere enn tilsvarende periode i fjor på grunn av økt omsetning til kunder i det profesjonelle segmentet. Drifts­resultatet for detaljvirksomheten viser et underskudd på 8,3 millioner kroner i første kvartal. Dette er uendret fra samme periode i fjor. Kraftig vekst i grossistvirksomheten Norgroskonsernets grossistvirksomhet har hatt en betydelig vekst og omsatte i første kvartal for 72,3 millioner kroner. Dette er en omsetningsvekst på 60 prosent i forhold til fjoråret. Fremtidsutsikter Norgroskonsernet fortsetter sitt fokus på å øke inntektene. Dette vil bli gjennomført ved rekruttering av nye medlemmer til kjeden, etablering av nye butikker i egeneid regi, samt arbeidet med å øke kjøpslojaliteten hos eksisterende medlemmer. Det forventes imidlertid at den harde konkurransesituasjonen i de større markeds­områdene vil fortsette, og at det fortsatt vil være press på marginene. Markedet for byggevarer er forventet å utvikle seg positivt gjennom resten av 2004, men fortsatt med relativt store regionale forskjeller.