Dårlig vei utløste dødsulykke i Alta

Dårlig veistandard gjorde at en bil fikk skrens på fylkesvei 13 i Alta i januar 2009, slår Havarikommisjonen fast. Tre mennesker omkom i ulykken.

1. januar 2009 døde tre personer i en kollisjon mellom en personbil og en lastebil på fylkesvei 13 i Alta. Ingenting tyder på at personbilen som de tre satt i kjørte over 50 km i timen, sier rapporten fra Statens havarikommisjon for transport (SHT). Den peker på en rekke forhold som sammen indirekte kan ha ført til tap av tre liv.

– Bidro til skrens
– Veien hadde 48 mm dype og bratte spor. I kombinasjon med snø- og isdekket veibane, bidro dette vesentlig til at personbilen fikk skrens, slår ekspertene fast.

– Da skrensen først oppsto hadde førerne minimal mulighet for å unngå ulykken som førte til at alle tre personene i personbilen omkom, heter det videre.

Det var på forhånd dårlig kommunikasjon mellom Vegvesenet og Finnmark fylkeskommune om tilstanden på veien, og de to instansene hadde ikke ivaretatt sitt ansvar for å holde veien ved like. Dermed ble kjørende utsatt for høy risiko. Veien burde vært stengt eller sikret bedre i og med at veidekket ikke var utbedret da vinteren kom, sier rapporten.

– Vi tar havarikommisjonens rapport alvorlig, sier fylkesordfører Runar Sjåstad.

Vil ha veitilsyn
Opposisjonen har flere ganger tatt til orde for en nøytral tilsynsfunksjon for norske veier. Forslaget vil komme opp igjen straks Stortinget er samlet, varsler Høyres transportpolitiske talsmann Øyvind Halleraker.

–Denne rapporten om at dårlig vei kan ha krevd tre menneskeliv må bringe regjeringen til fornuft, sier han.

– Avinor har Luftfartsverket, Jernbaneverket har Jernbanetilsynet og så videre, men veinettet har ikke noe tilsvarende tilsyn.

Også Frp har merket seg rapporten om Alta-ulykken. – Jeg er flau på de rødgrønnes vegne. Det er uakseptabelt at veier tar liv, sier Bård Hoksrud (Frp), som er andre nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.