P-Arketten

P-Arketten

Sted: Stavanger

Prosjekttype: Nybygg

Kontraktssum eks mva: 88 millioner kroner

Bruttoareal: 12.000 kvm

Byggherre: Stavanger Parkeringsselskap KF

Hovedentreprenør: SV Betong

Arkitekt: Ratio arkitekter (tidl Medplan)

Rådgivere: RIB: Dimensjon - RIV: URD klima og Hellevik VVS - RIE: HS VAGLE - RIGeo: SWECO

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider: Risa - Peling, spunting: Holt Risa - Betongarbeider: SV Betong - Rørlegger: Hellevik VVS - Ventilasjon: URD klima - Elektro: HS VAGLE

Ved siden av konserthuset som er under oppføring på Bjergsted i Stavanger har SV Betong ført opp et parkeringsanlegg med plass til 260 biler.

I mange parkeringshus er det trangt og dermed vanskelig å manøvere bilen inn på eller ut fra biloppstillingsplassen. Det kan også være fort gjort å slå bildører borti søyler. Det unngår du i P-Arketten i Bjergsted. Her er det romslig og nesten ingen søyler.

260 biler
P-Arketten er på 12.000 kvadratmeter og har plass til cirka 260 biler. I tillegg vil anlegget romme sykkelparkering og elbilparkering. Oppå parkeringshuset skal det bygges et amfi. Det skal også integreres en energisentral i bygget.

Tiltakshaver er Stavanger Parkeringsselskap KF, som også skal drifte bygget. Bygget er tegnet av Ratio Arkitekter (tidligere Medplan Arkitekter), som også har tegnet konserthuset som er nærmeste nabo. Oppføringen har skjedd i hovedentreprise.

Byggestart var i oktober 2009. Bygget skal stå ferdig i september i år. SV Betongs kontraktssum er på 88 millioner kroner eks. mva.

Peling
Tomten er på cirka fem mål. Driftssjef Stein Bringeland i SV Betong forteller at grunnen består av fjell, løsmasser og gammel sjøbunn.

– Derfor står cirka en tredjedel av parkeringshuset på 15-16 meter lange stålkjernepeler. Vi har sprengt bort et par tusen kubikkmeter faste masser.

Prosjektleder Arne Espedal i SV Betong sier at bygget er tilnærmet rektangulært. Søyler, bjelker og vegger er i plasstøpt betong med hulldekker som etasjeskillere i de to nederste dekkene. Øverste dekke er plasstøpt, siden det skal bære vekten av amfiet. Dekkene er belagt med epoksy. Himlingshøyden er 2,6 meter, mens kjørehøyden blir 2,2 meter. Anlegget får to innkjørsler og to utkjørsler. P-Arketten får mekanisk ventilasjon og blir fullsprinklet.

Rørspunt
Bringeland sier at grunnforholdene har vært det mest utfordrende i prosjektet.

– Fjellkvaliteten er ikke den beste så vi har brukt mye rørspunt. Byggingen har gått greit. Selve byggingen er utført på tradisjonell måte. Vi var 25 mann på topp og har vært 15-16 i snitt. Det har ikke vært noen fraværsskader under arbeidet. Vi tar med oss nyttige erfaringer fra grunnarbeidene og fra størrelsen på prosjektet. Samarbeidet med arkitekten har vært meget godt.

Sivilarkitekt Per Chr Brynildsen i Ratio Arkitekter forteller at hans største utfordring var å kamuflere et stort parkeringshus i noe som ser ut som et naturlig terreng. – Bygget har også meget kompleks geometri. Integrering av en energisentral var også en utfordring.

John Halvar Eiane i Dimensjon AS, som hadde ansvar for RIB, sier at geometrien på bygget og atriet på uteområdet var krevende.

– I den bærende betongkonstruksjonen var det viktig at vi fikk nok kapasitet i dragerne slik at de bygget minst mulig.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter