Flere elever i klasserommene gir dårligere luft

Astma- og Allergiforbundet mener at den pågående diskusjon mellom opposisjon og regjering, mellom Høyre og kunnskapsminister Kristin Halvorsen ser bort fra den klart viktigste begrunnelsen for hvorfor man ikke bør ha for mange elever i klasserommene.

– Det vil skape dårligere inneklima. Elendig inneklima er allerede et kjempeproblem i alt for mange skoler og gjør både undervisning og læring dårligere, fastslår generalsekretær Geir Endregard i Astma- og Allergiforbundet.

Mange skoler sliter med inneklimaet. Økt antall elever i ett og samme klasserom øker CO2 nivå, temperatur og støynivå, hvilket igjen gjør arbeidsforholdene vanskeligere både for elever og lærere.

– Dersom man ønsker en skole med flere elever i undervisningsrommene må først skolebygningene endres og tilrettelegges for en slik undervisningssituasjon, sier Endregard.

– Den pågående diskusjonen fokuserer på gode lærere vs dårligere, men én ting er sikkert – i et elendig inneklima blir alle lærere og elever dårlige. De blir trøtte, uopplagte, enkelte får problemer med kløe i øyne og luftveier, og som et resultat får alle nedsatt læreevene, sier han.

I dagens virkelighet sliter mange skoler med:

• lekkasjer gjennom tak som gir fukt og mugg i vegger/gulv

• toaletter og dusjforhold under hver kritikk

• ombygginger som har skapt problemer for ventilasjonen

• trange budsjetter som ikke gir rom for tilfredsstillende renhold

• årelangt forsømt vedlikehold

– Samlet ender vi da opp med et meget høyt antall skoler som årlig rapporteres for dårlig inneklima. Avisoverskrifter får ikke lenger noen til å reagere – vi aksepterer at våre barn og deres lærer har dårligere betingelser på sitt daglige oppholdssted enn vi forventer på våre egne arbeidsplasser. 20 prosent av lærerne i den norske skolen rapporter at de sliter med hodepine og tretthet hver uke i følge en undersøkelse gjennomført i fjor i regi av Utdanningsforbundet og Astma- og Allergiforbundet, legger Endregard til.

Se rapporten Inneklima i skoler og barnehager fra NAAF og utdanningsforbundet her

Se NAAFs definisjon av inneklimakriterier her