– Det vil skape dårligere inneklima. Elendig inneklima er allerede et kjempeproblem i alt for mange skoler og gjør både undervisning og læring dårligere, fastslår generalsekretær Geir Endregard i Astma- og Allergiforbundet.
Mange skoler sliter med inneklimaet. Økt antall elever i ett og samme klasserom øker CO2 nivå, temperatur og støynivå, hvilket igjen gjør arbeidsforholdene vanskeligere både for elever og lærere.
– Dersom man ønsker en skole med flere elever i undervisningsrommene må først skolebygningene endres og tilrettelegges for en slik undervisningssituasjon, sier Endregard.
– Den pågående diskusjonen fokuserer på gode lærere vs dårligere, men én ting er sikkert – i et elendig inneklima blir alle lærere og elever dårlige. De blir trøtte, uopplagte, enkelte får problemer med kløe i øyne og luftveier, og som et resultat får alle nedsatt læreevene, sier han.
I dagens virkelighet sliter mange skoler med:
• lekkasjer gjennom tak som gir fukt og mugg i vegger/gulv
• toaletter og dusjforhold under hver kritikk
• ombygginger som har skapt problemer for ventilasjonen
• trange budsjetter som ikke gir rom for tilfredsstillende renhold
• årelangt forsømt vedlikehold
– Samlet ender vi da opp med et meget høyt antall skoler som årlig rapporteres for dårlig inneklima. Avisoverskrifter får ikke lenger noen til å reagere – vi aksepterer at våre barn og deres lærer har dårligere betingelser på sitt daglige oppholdssted enn vi forventer på våre egne arbeidsplasser. 20 prosent av lærerne i den norske skolen rapporter at de sliter med hodepine og tretthet hver uke i følge en undersøkelse gjennomført i fjor i regi av Utdanningsforbundet og Astma- og Allergiforbundet, legger Endregard til.
Se rapporten Inneklima i skoler og barnehager fra NAAF og utdanningsforbundet her