Færre bompengeselskaper

Vi er helt på linje med Statens vegvesen som mener at det bør bli færre bompengeselskap i Norge. Det kan bidra til at bompengeavgiftene også kan reduseres. I dag er det 50 ulike bompengeselskap, men tallet bør reduseres slik at det kun blir ett pr fylke, mener vegvesenet. Det kan være en modell, men det kan kanskje også reduseres til hver region på samme måte som Statens vegvesen er organisert.

I dag er det et bompengeselskap pr prosjekt. Saken er aktualisert etter at det er utarbeidet en rapport for Hordaland Fylkeskommune og Statens vegvesen. Forslaget er sendt samferdselsdepartementet.

Vegvesenet påpeker at lånekostnaden er den største kostnaden i de enkelte prosjekter og ved en bedre kompetanse i selskapene kan man få bedre låneopptak og lavere rente og billigere innkrevning. Vegvesenet mener det er naturlig at dette ansvaret overføres til fylkene siden de har fått ansvar for et større veinett. Det kan bety kortere innkrevningsperiode.

Vi har all respekt for den jobben som gjøres lokalt for å få gjennomført bompengeprosjekter, men at ildsjeler skal takkes med ”feite” verv i årevis etterpå er kanskje ikke rett. Det er også oppsiktsvekkende store forskjeller i utgiftsnivået mellom de ulike bompengeselskapene.

Ellers forstår vi ikke at alle bompengeselskaper kan ha ens oppkrevingssystem. Teknikken har vi. Det ville også gjør all bompengeinnkreving automatisk og mye billigere enn i dag. Vi forstår at dette kan være vanskelig i samband hvor det er stor passasjertrafikk, men dette problemet kan selvsagt også løses.