LNS bygger på Antarktis

LNS skal bygge den tredje indiske forskningsstasjonen Bharati på Larsemanns Hills, Princess Elisabeths Land, Antarktis. 

Den nye stasjon som LNS har fått kontrakten (fase 1) på byggingen av, har fått navnet Bharati som betyr India på Hindi.

To faser
Prosjektet med byggingen av Bharati er delt opp i to byggetrinn;

Fase 1 sesongen 2010-2011, som omfatter infrastruktur og fundamentering for stasjonsbygningen.

Fase 2 som kommer til utførelse i 2011-2012, vil omfatte selve stasjonsbygningen og har anbudsfrist oktober 2010.

India har fra før stasjonen Maitri, som foreløpig er deres eneste permanente forskningsstasjon i Antarktis. Denne stasjonen ligger i Schirmacher Hills i Dronning Maud Land og ble ferdigstilt i 1989 og erstattet Dakshina Gangotri. Dakshina Gangotri ble delvis begravd av isen og ble forlatt i sesongen 1990-91. Denne stasjonen benyttes i dag som forsyningsbase.

Seiler ut
26. september vil LNS seile ut fra Risavika havn i Tananager og vil da ha med seg alt av verktøy, materiell, utstyr og maskiner som skal til for å utføre kontraktsarbeidet som omfatter:

• Komplett tankanlegg med fyllingsstasjon. Tankanlegget består av 13 stk tanker som hver enkelt er på 24000 liter.

• Etablering av helikopterlandingsplass på 30 x 30 meter i betong.

• Fundamentering (peler og betong) til selve forskningsstasjonen, som er ca 30 x 50 meter og 12 meter høy.

• Etablering av rørgatetraseer i stål (fra 1,5 til 6 meter over bakken), ca 720 meters lengde. Avløp, vann og drivstoffledninger.

• Bygging av ca 300 meter anleggsvei.

Totalt kommer LNS til å sende ned 87 stk 20’ containere på totalt ca. 1400 tonn. Utsendt fra tre forskjellige kaier:

• Betongelementer på 115 tonn, fra kai i Namsos den 23. september

• Drivstofftankene samt en container med strømaggregatene, fra Tyskland den 30.september

• Alt annet, fra Tananger den 26.september.

Inkludert i utstyrsmengden er alt av bygningsmateriell, forbruksmateriell, komplett operativt verksted, kjøkken og kontorfasiliteter. I tilleg kommer ivaretagelse av sanitærforhold, mat, klær og alt av små ting det kan være bruk for. Dessuten sendes det ned utstyr for å produsere både strøm og vann, telt og containere, samt en liten park med anleggsmaskiner. Av anleggsmaskiner så sendes det ned gravemaskin, borrerigg m/kompressor, dozer, vals, hjullaster, teleskoptruck, betongblandemaskiner og to stk MenziMuck.

25 arbeidere
LNS sender totalt ned 25 arbeidere i forbindelse med prosjektet. Utreise fra Cape Town er 1. november med lasteskipet Ivan Papanin og alle reiser hjem samme vei når alle arbeidene er utført og senest innen 27. mars. Arbeiderne kommer LNS, LNS Spitsbergen, Imenco AS, Spitsbergen VVS AS, J.M. Hansen AS, Varhaug Bygg & Montasje AS og Construction Nascent Technologies (India).

På byggeplass vil alle komme til å bo om bord på lastebåten, mens det blir rigget opp spisemuligheter og nødovernatting på land. Dersom man er uheldige med isforholdene så kan i verste fall skipet bli liggende en mil fra land. Er de heldige (som man har vært de to siste årene) så går skipet nesten helt inn til land og arbeiderne får da en reisestrekning mellom skip og byggeplass på noen få hundre meter.

Byggeplassen ligger på østsiden av kontinentet på en liten halvøy, Bharati Island, mellom Thala fjord og Quility Bay i Larsemann Hills regionen (69o24’-69o25’ sørlig breddegrad og 76o10’-76o13’ østlig lengdegrad) i Princess Elizabeth land.

Nærmeste nabo er den russiske forskningsstasjonen Progress II som ligger ca en mil unna. Like ved Progress II ligger også den kinesiske forskningsstasjonen Zhongchan. Etter disse to så må man ti mil lengre øst over før man finner den australske Davis-stasjonen.

Eneste flyforbindelse med resten av verden er mellom Cape Town og den russiske basen Novolazarevskaya (Novo) som ligger på nordvestlig side av Antarktis. Mellom Novo og Progress II går det småfly ved behov, med en flydistanse på ca 8 timer.