Stålprisen gir dyrere fregatter

De høye stålprisene kan gjøre de norske fregattene som bygges i Spania en halv milliard kroner dyrere, melder Stavanger Aftenblad.

Stavanger Aftenblads overslag er gjort ut fra erfaringstall i verfts- og stålindustrien. Forholdene er nemlig annerledes enn dersom det hadde vært vanlige skip som skulle bygges i Spania. I kontraktene har verftet nemlig tatt forbehold om prisøkning på stål. - Her opererer vi med en «eskaleringskontrakt» der vi betaler en gang i året, sier underdirektør Birgitte Frisch i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) til Aftenbladet. De fem fregattene skal senest være levert i 2009. - Så dere har ikke fast kontrakt på stålet? - Det stemmer, sier Frisch. Kort fortalt innebærer ekskaleringskontrakten at Forsvaret har forpliktet seg til å dekke et visst arbeidsomgang. Pris- og kostnadsvekst i Spania legges til, slik det også går fram av vedtaket Stortinget gjorde høsten 2002. Det siste offisielle overslaget for fregattprosjektet ligger på 20 milliarder innen siste skip er levert i løpet av 2009. Da er ikke prisstigningen på stål de siste månedene tatt med. Moderne krigsskip bygges ikke lenger med tykt panserstål med tanke på gammeldagse kanondueller. - Tvert om: Stålforbruket er gjerne mindre enn for vanlige skip, sier Frisch. Enkelt forklart har konstruktørene lagt desto større vekt på fart, teknologi, ubåtbekjempelse og rakettforsvar.Hans Ove Holmøy, daglig leder i konstruktørfirmaet Skipsteknisk AS i Ålesund, har mest erfaring med forsyningsskip og fiskefartøyer. - Vi ser klart at økte stålpriser gir verftene mindre marginer og presser opp nybyggingskontraktene, sier han til avisen.