Steingale

Det er steinkrise i steinrøysa Norge, skriver VG. Avisen tar opp den kritiske situasjonen i pukk- og grusbransjen hvor en rekke pukkverk nå nektes å ta ut mer stein fra sine brudd. Ofte er dette gjort ut fra et miljøperspektiv, men problemet er at dette ofte fører til større miljøbelastninger.

Spesielt ille er sitasjonen i Vestfold og Telemark hvor en rekke store samferdselsprosjekter nå skal gjennomføres. Pukk og grus må kjøres med lastebil milevis til de ulike anleggene. Dette er nok et eksempel på at det som i utgangspunktet skulle være miljømessig korrekt, er blitt det motsatte.

Dette er også et eksempel på at politikere har gitt fra seg makten til byråkrater som sitter der med skylapper og med fastlåste holdninger og meninger. Det å tenke praktisk og fornuftig er dessverre ikke alle byråkrater for gitt.

Det skal ikke være enkelt, men man må forlange at offentlige myndigheter ser ting i sammenheng. Vi forstår at mange naboer synes lite om den virksomheten som skjer i et pukkverk, men ofte har pukkverket ligget der lenge før naboene fikk lov til å bygge hus i pukkverkets nærområde.

Pukk og grus er helt vesentlige elementer i et hvert bygge- og anleggsprosjekt. Det er også viktig at man kan hente pukk og grus som har den rette kvaliteten. Gjør man ikke det får man et dårlig, og kanskje farlig resultat.

Nå er det på tide at man lager en langsiktig, strategisk plan for hele denne industrien i Norge. Venter man for lenge vil også denne delen av norsk bygge- og anleggsvirksomhet bli møtt med lenkegjenger og aksjonister.