Meltveit Kleppa fyrte av første salve

16. august markerte Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa at anlegget på den nye jernbantunnelen mellom Holm og Nykirke er i gang.

Det var Kleppa selv som fikk æren av å fyre av første salve, skriver Jernbaneverket på sin internettside

Smellet som gikk av på Holm i Sande mandag har vært etterlengtet. Ventetiden har vært lang, det er drøye ni år siden sist Jernbaneverket var i aktivitet på Holm. Det var derfor stor glede blant de fremmøtte da den hvite skyen kom til syne snaue kilometeren lengre sør.

Det siste prosjektet som er ferdigstilt på Vestfoldbanen, er Nykirke kryssingsspor som åpnet i 2002. I 2001 åpnet den siste av Sande-parsellene som strekker seg de 17 kilometerne fra Bergsenga til Holm, og nå starter altså byggingen av de 14,1 km med dobbeltspor som gjenstår mellom Holm og Nykirke.

Glad for å holde trykket på Vestfoldbanen

Samferdselsministeren uttrykte glede over at trykket holdes oppe på Vestfoldbanen. I mars 2009 startet byggingen av nytt dobbeltspor fra Barkåker til Tønsberg og her går det mot åpning høsten 2011. Planleggingen av strekningen mellom Farriseidet og Porsgrunn pågår for fullt, og i tillegg har Jernbaneverket satt i gang ett eget prosjekt for å revidere InterCity-strategien, for å se på de resterende delene av Vestfoldbanen som mangler dobbeltspor.

Holm - Nykirke representerer den hittil største satsingen i den pågående moderniseringen av Vestfoldbanen. Strekningen dimensjoneres for 250 km/t og har en kostnadsramme på 5,6 milliarder. Store deler av strekningen går i tunnel- en 12,3 km lang tunnel- med en enorm fjellhall i Holmestrand som skal romme byens nye jernbanestasjon. Denne stasjonshallen skal romme fire spor, hvorav to skal ha 250 meter lange plattformer. Bredden på hallen blir 35 meter.

Mye stein

Det er mye stein som skal fraktes ut av fjellet i forbindelse med tunneldrivingen, hele 2 millioner kubikkmeter. Utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen illustrerte mengden ved å forklare at hvis all den steinen stables på en fotballbane, så får vi et 280 meter høyt tårn.

Når togene tar i bruk det nye sporet høsten 2015, har Vestfoldbanen 31,6 km med sammenhengende dobbeltspor fra Kobbervikdalen til Nykirke, i tillegg til de 6 km som nå bygges fra Barkåker til Tønsberg.