Banevegvesenet

Vi har sympati for forslaget fra KrF om å slå sammen Jernbaneverket og Statens vegvesen til en etat. Dette kan gjøre alle prosesser rundt utbyggingen av jernbane og veier langt enklere. Det kan også redusere konfliktnivået som i noen saker har vært høyt. En sammenslåing kan også gjøre at mange av de positive prosesser vi har sett i Vegvesenet, kan overføres til Jernbaneverket som til tider synes å være en svært så konservativ organisasjon som er skeptisk til alle forandringer.

 

Det er ikke tvil om at en slik ordning kan bety enorme besparelser. Det man sparer kan brukes til mer vei og til mer bane.

Svenske myndigheter slo i april sammen Banverket og Vägverket, samt deler av Sjöfartsverket og Luftfartsverket til det nye Trafikverket. Erfaringer fra Sverige har så langt vært gode, ifølge samferdselsdepartementet i Sverige.

Vi ser for oss at en slik sammenslått etat må få langt større frihet til å gjennomføre større prosjekter. Det at Stortinget skal detaljstyre alle samferdselstiltak her i landet, har vist seg å være en svært kostbar og en svært inneffektiv måte å bruke skattepengene på. Det er ikke småpenger som brukes i de aktuelle etatene i dag til å lage planer og utredninger for stortingspolitikerne. Ofte renner alt ut i sanda.

Vi er heller ikke fremmed for tanken om at alle statlige organer som driver utbygging av infrastruktur samlers i en etat – da tenker vi både på utbygging av flyplasser, havner og kraftverk/overføringslinjer - en stor infrastrukturetat med andre ord.