Høyspent i tunnel

Det er lenge siden vi har hatt en så opphetet debatt i Norge som høyspentlinjen har klart å skape. Dette medfører også en stor fare for at de involverte partene kan se seg blind på egne argumenter og kan ha vanskelig for å ta inn nye og spennende impulser.

Vi er glade for at regjeringen ønsker å se på deler av utbyggingen på nytt. Jens Stoltenberg vil nå utrede bruk av sjøkabel på deler av strekningen. Men vi mener også at forslaget Thor Skjeggedal i Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) kommer med på bygg.no tirsdag er noe politikerne og fagetatene bør se nærmere på. Det må være mulig å kunne se på hele utbyggingen med nye øyne, og vurdere en kombinasjonsløsning.

Bruk av kabeltunnel blir brukt en rekke steder rundt om i verden med stor hell. Fjellsprengningsmiljøet mener dette er en løsning som bør være mulig å bruke i Hardanger også. I hvert fall på deler av strekningen. Vi mener det bør vurderes en kombinasjonsløsning i Hardanger. Bygg kabelen inn i tunnel på de mest utsatte stedene og i luft på steder hvor inngrepene i naturen ikke får så store konsekvenser.

Ved å bruke en kabeltunnel er de synlige inngrepene i naturen lik null, og kabelen ligger trygt og stabilt, og den er ikke minst lett tilgjengelig. Det er blitt argumentert mot sjøkabel at det tar for lang tid å reparere skader. Dette vil ikke være noe problem om man legger kabelen i en fjelltunnel på fire diameter.

Det er ingen som er uenige i at det må bygges en ny høyspentkabel for å sikre Bergens-området. Vårt samfunn er helt avhengig av strøm for å fungere, og en kald vinteruke i Bergen uten strøm ville vært en katastrofe.

Derfor må det være mulig for Stoltenberg og co å se på saken på nytt og lytte til flere grupper enn hva de har gjort til nå. Det er vilje i folket til å la Bergen bli sikret med strøm, men det må gjøres et bedre håndverk enn hva som er gjort til nå rundt gjennomføringen av utbyggingen.

Dersom man anser kabeltunnel som uaktuelt i Hardanger, bør det i hvert fall vurderes i senere utbygginger. For det kommer linjeutbygginger fremover som det også vil bli strid om.