Usikker framtid for 50 000 brakker

Markedet for 50 000 brakker og moduler blir berørt etter at det fra 1. juli 2010 stilles krav i Teknisk forskrift til at nye brakker/moduler på inntil 30 kvadratmeter skal tilfredsstille minstekrav til energieffektivitet.

En analyse fra Norsk Utleieforening (NU) viser at det er 50 000 brakkemoduler på det norske markedet. Foreningen er bekymret for at markedsaksepten for et stort antall brakkemoduler som er bygget i henhold til gammel forskrift etter at det har kommet signaler om at en del offentlige kunder vil formulere krav til energiløsninger som skal tilfredsstille de nye kravene i forskriftene. Loven og forskriftens krav til energieffektivitet får imidlertid ingen tilbakevirkende kraft for brakker/moduler som er tilgjengelig i markedet før 1. juli 2010, og produsentene får en overgangsfase på ett år til 1. juli 2011 før alle nye brakker levert ut på markedet skal tilfredsstille de nye kravene.

– Tall vi har fått fra produsentene av brakker og moduler estimerer at det i løpet av de siste 10 årene har blitt produsert i gjennomsnitt 3 500 moduler per år. Når vi vet at moduler har en levetid på 15-18 år, tilsvarer 50 000 brakker 12-15 års produksjonsvolum for de norske brakke- og modulprodusentene, sier daglig leder i NU, Arne Bugge. Han er derfor i disse dager spent på utviklingen i markedet etter at flere av NUs medlemsbedrifter allerede har mottatt forespørsler fra flere offentlige leiekunder som spesifiserer at framtidig brakke- og modulleveranse må tilfredsstille de nye kravene i TEK.

Kundene må ikke sette på seg skylapper
– Det er viktig at kundene nå ikke setter på seg skylappper, men informeres om nødvendigheten for gjenbruk, sier Bugge. NU har det siste halvannet året jobbet tett med Statens bygningstekniske etat (BE).

– BE har vært svært imøtekommende og bidrar aktivt med å tilrettelegge for å sikre gjenbruk av de 50 000 enhetene som er ute i markedet. I minstekravet som er valgt, har BE forsøkt å avveie hensynene til hva som er optimalt både for bransjen og samfunnet forøvrig, sier Bugge.

Det nye minstekravet betyr 20 centimeter veggisolasjon i både dagriggbrakker og stormoduler. I henhold til tidligere praksis har dagrigger blitt produsert med 7,5 til 10 centimeter veggisolasjon, mens stormoduler har blitt utstyrt med 15 centimeter isolasjon.

– Vi vet gjennom vår dialog med BE at politikerne og departementet er opptatt av livsløpsperspektivet for disse 50 000 enhetene som er bygd etter tidligere forskrift. Dette er brakker og moduler med til dels svært god kvalitet som vi ikke bare kan sette en fyrstikk bortpå. Det skal store mengder energi til for å produsere tilsvarende volum, og mange av disse brakkemodulene har en levetid på ytterligere 15 år. Det vil være en miljømessig katastrofe å ikke sikre gjenbruk av disse enhetene, påpeker Bugge.

Ønsker handling fra Kommunaldepartementet
Han er ikke alvorlig bekymret på vegne av kunder i bygge- og anleggsbransjen. De er ofte brakkeeiere selv og har både kunnskap og forståelse for situasjonene.

– Min oppfordring går til politikerne og Kommunaldepartementet om at det sendes ut rundskriv til kommuner og offentlige byggherrer om å bidra med til å sikre videre gjenbruk av brakker og moduler som er bygd etter gammel forskrift. Jeg er glad for at BE ser utfordringen og gjerne vil bidra så langt de kan på dette feltet også når det gjelder formulering av veiledningen til den nye forskriften, sier han.

Brytningstid
For NU har det vært viktig å få regler med en fleksibilitet som tillater å tilpasse nye moduler i sambruk med gamle moduler.

– NU har en egen faggruppe som i samarbeid med produsentene utvikler et byggeklossystem hvor ”gamle” og ”nye” brakker og moduler kan brukes om hverandre. Produsentene ønsker et samarbeid for finne gode, standardiserte løsninger som kundene vil ha og som er i henhold til lover, forskrifter og overenskomster. Vi er inne i en brytningstid hvor det er viktig at slike løsinger kommer raskt på plass, opplyser Bugge.

Bugge forteller at NUs medlemmer er opptatt av at det nå lyttes til den store kundegruppen som har sin daglige arbeidsplass i brakkerigger gjennom størstedel av sitt arbeidsliv. – Det er denne kundegruppen vi må samarbeide med når vi skal utforme enda bedre løsninger for framtiden med tanke på gode og effektive innredninger og innemiljø, sier han.