– Prosjektet er en del av hovedprosjektet Fornyelse Etterstad – Lysaker. Det ledes av Jernbaneverket på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og er en del av de tiltak som raskest mulig skal bedre togframføringen.
– Prosjektet vil øke punktligheten på en belastet strekning, så de samfunnsmessige konsekvensene av en oppgradering på denne strekningen er store. Vi har alle vinterens erfaringer i friskt minne. Økt bruk av sporvekselvarme vil bidra kraftig til å redusere forsinkelser for passasjerer og gods. Etter en tøff anbudsrunde falt valget på Proxlls tilbud, sier prosjektansvarlig for Fornyelse Etterstad – Lysaker, Bjørn Hillestad i Jernbaneverket.
– Vi er veldig glade for å ha fått denne store og viktige kontrakten. Den er sammensatt av flere forskjellige komponenter som skal sikre bedre og mer pålitelig togavvikling i vinterhalvåret. Proxll har levert sporvekselsvarme på andre sentrale jernbanestrekninger i Norge gjennom mange år, sier avdelingsdirektør Per Holmen Christensen i Proxll. Løsningene vi leverer er en del av vårt sortiment til samferdselsektoren som er utviklet for å gi sikker stabil drift samtidig som energiforbruket er redusert til et minimum.
Arbeidet med montering starter umiddelbart og totalt skal nærmere 100.000 meter kabel legges til varmeelementer i 129 sporvekslere. I tillegg skal hver sporveksel være opplyst med en egen lysmast.
Datastyring av systemene skal sikre effektiv drift med lavest mulig forbruk av strøm.