Lover ny hverdag for pendlerne

Mandag gjenåpner Oslotunnelen etter en måned med utbedringsarbeider. 100 millioner kroner er blitt brukt for å gjøre hverdagen lettere for pendlerne i hovedstadsområdet.

Drammenbanen mellom Oslo S og Spikkestad, Gulskogen og Holmestrand har vært stengt siden 10. juli, men mandag 9. august går togene igjen etter at vedlikeholds- og utbedringsarbeidet er ferdig i denne omgangen.

Det gjør samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) svært fornøyd.

– Det er slik at mens folk flest har hatt ferie så har norsk jernbane gradvis blitt litt bedre for hver dag, sier Kleppa til NTB.

I den stengte Oslo-tunnelen har 20 entreprenører både fra inn- og utland vært i virksomhet nesten døgnet rundt.

Nye sporvekslere
Over 30 kilometer med over 40 år gamle kabler er skiftet ut, og nye sporvekslere er montert både på Oslo S og på Skøyen. Den nye typen sporvekslere har tre motorer istedenfor en, og har i tillegg større effekt, noe som er ment å kunne hindre fastfrysning om vinteren.

– Jeg forventer nå økt punktlighet. Det må bli færre meldinger om signalfeil i Oslotunnelen og om trøbbel med sporveksleren på Skøyen, understreker Kleppa.

I tillegg til nye sporvekslere er det boret feste for takstrømskinne i tunneltaket. Det er første gang i Norge at en slik skinne skal brukes, noe som er ment å hindre at kontaktledningen blir revet ned av togene. Selve strømskinnen monteres imidlertid ikke før neste år.

Det er også montert nye akseltellere i tunnelen. De skal sørge for at signalfeil kan oppdages og dermed repareres raskere. Noen ganger kan faktisk slike feil repareres fra en PC.

Ikke problemfritt
Informasjonsrådgiver Olav Nordli i Utbyggingsdivisjonen i Jernbaneverket vil imidlertid ikke love at kommende vinter blir problemfri av den grunn.

– Vi håper noen av tiltakene vil få virkning allerede nå, i form av gradvis færre feil som virker inn på togtrafikken. Men vi kan ikke love noe. Det eneste jeg kan love, er at det nok kan oppstå feil denne vinteren også, sier Nordli til Aftenposten.

Det er ikke bare i Oslo-tunnelen det har foregått arbeider denne sommeren. Arbeidere har vært i sving også på strekningen mellom Skøyen og Lysaker, i Sandvika, på Drammen stasjon, ved Holm i Vestfold og på Spikkestadbanen, bare for å nevne noen.

Bedre rustet
Selv om det er brukt nærmere 100 millioner kroner i sommer bare i Oslo-området, skal det til sammen brukes 500 millioner kroner dette året på vedlikehold og oppjusteringen av jernbanenettet i Østlands-området. Sommerens arbeider er bare begynnelsen på en oppgradering som ikke blir avsluttet før desember 2012.

– Disse arbeidene inngår i prosjekt Stor-Oslo. Til sammen skal vi bruke 2 milliarder kroner på å få jernbanen opp på såkalt «Gardermo-standard» sier samferdselsminister Kleppa, og understreker at de reisende fra desember 2012 vil kunne merke den fulle effekten.

– Jeg mener nå at det er grunn til å si at norsk jernbane er bedre forberedt på kommende vinter enn vi var i fjor høst, slår hun fast.