Betonmast/Mika fikk Eikremtunnelen

Torsdag signerte Statens vegvesen avtalen med AF Betonmast Anlegg - Mika ANS om bygging av Eikremtunnelen og Høgsettunnelen.

- Det som er spesielt med denne entreprisen er at entreprenør og byggherre nå når kontrakten er inngått skal sette av noen uker til utarbeidelse av samhandlingsprogram, sier prosjektleder Per Bjørn Gjelsten og byggeleder Odd Arild Lindseth i Statens vegvesen Region midt.

 Hovedhensikten med arbeidet er å oppnå felles kontraktforståelse, felles målsetting og omforente samhandlingsprosedyrer som skal inspirere til nytenkning og utvikling - til fordel for både entreprenør og byggherre. Prosjektledelsen på StorKrifast ser fram til et godt samarbeid med tunnelentreprenøren.

Entreprisen består av den 970 meter lange Eikremtunnelen og den 700 meter lange Høgsettunnelen, i tillegg til ei 33 meter lang bro og omlegging av krysset på Høgset. Vi skal bygge til sammen ca 1 800 meter ny veg på begge sider av Høgsettunnelen.

Ved Eikremtunnelen i Kjervika inngår omlegging av dagens riksveg 70, bygging av et planfritt kryss og tilhørende lokalveger, og forlengelse av eksisterende gang- og sykkelveg.

På Tveekrem blir eksisterende riksveg omlagt forbi forskjæringsområdet. Her er det alt gjort forberedende arbeider. Etter at portalen er ferdig bygd skal eksisterende veg gjenoppbygges over portalen.

De elektrotekniske installasjonene inngår ikke i tunnelentreprisen. De skal lyses ut i egen entreprise etter at tunnelentreprenør er valgt, og framdriftsplan for tunnelarbeidene er klar.

Det blir opp til entreprenøren om de velger å bygge de to tunnelene samtidig, men Statens vegvesen har lagt føringer på at Eikremtunnelen skal ferdigstilles først. Arbeidet starter trolig opp i midten av september. Eikremtunnelen skal være ferdig i februar/mars 2012, mens fristen for ferdigstillelse av Høgsettunnelen er satt til juli 2012.

Det var stor interesse om å få kontrakten. Ved anbudsåpningen skilte det drøye fem millioner mellom AF Betonmast Anlegg – Mika på 167.876 millioner kroner og NCC Constructions 172.495 millioner kroner. Hakk i hæl fulgte E. Pihl & Sønn med 173.362 millioner kroner. Så fulgte Skanska Norge med 182.907 millioner, Veidekke Entreprenør 195.502 millioner kroner. og Leonhard Nilsen & Sønner hadde høyeste tilbudssum med 208.833 millioner kroner.