Skanska nærmest Jerusalem

Av seks tilbydere er Skanska Norge lavest på gang- og sykkelbrua over Akerselva.

Med tilbudssummen 15.371 millioner kroner er Skanska drøye 600.000 kroner lavere enn Betonmast Anlegg (15.991 millioner kroner).

Så følger danske Højgaard (17.589), Peab (17.736), Askim Entreprenør (23.476) og Veidekke Entreprenør (28.675) millioner kroner.

Samferdselsetaten skal i løpet av sommeren starte opp byggingen av Jerusalem bru som skal bli en ny gang- og sykkelveiforbindelse over Akerselva mellom Bentsebrua og Treschows bru. Brua vil inngå i en planlagt grøntakse og sykkelrute mellom grøntområdene ved Sinsen og Torshovdalen og Frognerparken (Grønn rute). Navnet Jerusalem har brua fått etter et småbruk fra 1699 som het Jerusalem og som var plassert der hvor Lilleborg fabrikker lå. I 1812 ble navnet endret til Lilleborg.

Det var Bydel Sagene-Torshov som tok initiativ til planarbeidet i nært samarbeid med Samferdselsetaten og Friluftsetaten. Brudesignet er valgt ut som den beste av fire parallelle oppdrag som ble utarbeidet i 1999. Det var ønskelig med en bru som ”gjenspeiler stedets spesielle karakter og med en moderne utforming representativ for vår tid”. Videre var det et ønske at brua skulle sveve høyt og fritt over elva. Det var ikke ønskelig med unødig ruvende konstruksjoner og samtidig ville man gjerne at brua var godt synlig i landskapet sett sørfra.

Skråstagskonstruksjon er valgt for å kunne gi brubanen en lett og svevende form. Den S-formede linjen gir god tilpasning til terreng og ganglinjer på begge sider av brustedet. Samtidig vil den oppleves som ledig i forhold til landskapsform, trekroner og elveløpet. Brubanen består av to parallelle stålbjelker med en støpt bruplate mellom. Brubanen henges opp i stag fra tårnene, vekselvis på utsiden og innsiden av kurvene. S-kurvaturen gjør at det kan oppnås en tilnærmet statisk likevekt i forhold til tårnene. Tårnene er slanke og kjegleformede konstruksjoner i plaststøpt betong.