Jernbaneverkets storjobb i rute

- Jeg er relativt trygg nå. Det meste er i rute med arbeidene i Oslotunnelen fram mot avslutningen av den fire uker lange jobbeperioden, sier utbyggingssjef Bjørn Hillestad i Jernbaneverket.

Fra mandag morgen 9. august skal togtrafikken gå som normalt etter at Drammenbanen har vært stengt mellom Oslo S og Gulskogen/Holmestrand siden 10. juli, skriver Jernbaneverket på sine nettsider.

- Det er et komplisert puslespill med over tusen små og store aktiviteter og et titalls ulike engasjerte entreprenører som nå nærmer seg slutten. Hittil har dette gått over all forventning, og jeg vil gjerne berømme alle som har bidratt til planlegging og gjennomføring, sier Hillestad.

- Det vil alltid være et lite spenningsmoment når anleggene nå skal testes og tas i bruk etter en slik omfattende arbeidsperiode, men jeg ser ingen store skjær i sjøen når vi nå går inn i sluttfasen, sier han.

Hillestad er ansvarlig for den fullstendige utskiftingen av all infrastruktur på strekningen mellom Lysaker og Etterstad som skal gjøres i løpet av perioden fra 2009 til 2012.

- Vi har med andre ord over to år igjen før denne totalfornyelsen er ferdig og vi for alvor kan høste fruktene i form av bedre driftsstabilitet, sier Hillestad. Totalt beløper fornyelsen seg til ca. to milliarder kroner, og bare disse fire sommerukene brukes ca. 100 millioner.

To tiltak som inngår i fornyelsen er spesielt viktige for å bedre driftssikkerheten i selve Oslotunnelen. Kontaktledningen skal erstattes med en strømskinne i taket, og det skal monteres akseltellere som vil redusere antall signalfeil.

- Arbeidet med akseltellerne og strømskinnen fortsetter neste år, men sommerens arbeider er selve grunnfjellet for det som skal gjøres. For eksempel er 850 av festene for strømskinnen på plass og hullene boret for ytterligere fire hundre, Planen er at alt montasjearbeidet skal være gjennomført i løpet av neste sommer, opplyser Hillestad.

Også på strekningen mellom Skøyen og Lysaker gjøres mye i sommer, med blant annet kontroll av alle kabelskjøter i signalanlegget ved Skøyen stasjon. Det er også gjort en del sporarbeider, lagt nye føringsveier og kabler, samt montert akseltellere på strekningen.

Les mer her