Lysaker stasjon i startgropa

Jernbaneverket planlegger ny Lysaker jernbanestasjon med fire spor til plattform og ny kollektivterminal. Utbyggingen skal gi bedre og mer pålitelig togtilbud, lettere overgang til annen transport og en moderne stasjon med høy standard.

Lysaker stasjon er et regionalt kollektivknutepunkt med om lag 20.000 arbeidsplasser innen en radius av 800 meter fra stasjonen. Ytterligere 5-10.000 arbeidsplasser, samt 1.500 boliger, er under planlegging i stasjonens nærområde, skriver Jernbaneverket på sine hjemmesider. Lysaker er landets tredje største jernbanestasjon målt i antall passasjerer, og daglig stopper over tusen busser ved stasjonen. Jernbaneverket har utarbeidet et forslag til reguleringsplan som innebærer en samordnet løsning for jernbane, bussterminal, mulig baneløsning mot Fornebu, næringsvirksomhet og lokalveinett. Dette skal bygges Parsellen Lysaker stasjon er 1,2 km lang. Den starter ca. 300 meter øst for Lysakerelva og fortsetter fram til ca. 300 meter vest for Vollsveien bru. Stasjonen utvides fra to til fire spor, med de nye sporene på nordsiden. Det skal bygges ny jernbanebru over Lysakerelva, parallelt med den gamle steinhvelvbrua fra 1913. Nybrua tilpasses den gamle, som er et verneverdig kulturminne. Det bygges også ny Vollsveien bru over sporene. Nord for stasjonen bygges et atkomsttorg med drosjeholdeplass og plass for av- og påstigning. På sørsiden blir det et tilsvarende atkomsttorg på Lysaker torg, med gangbru over til stasjonen. Det blir heis og trapper mellom de tre nivåene på stasjonen gangbrua, plattformene og et gjennomgående gangareal på bakkenivå under sporene.