- Norske tunneler er sikre

- Sikkerheten i norske tunneler er god, sier fungerende regionvegsjef i Region sør, Gunnar Lien, i forbindelse med at Hanekleivtunnelen og Botnetunnelen på E18 i Vestfold er testet av tyske eksperter.

Hanekleivtunnelen i Vestfold får karkateren "god" i en nylig gjennomført sikkerhetsstest, melder vegvesen.no.
Det er det europeiske testsamarbeidet EuroTAP som har gjennomført testen. Hanekleivtunnelen fkk karakteren ”god” og Botnetunnelen ”akseptabel” i testen.

I en pressemelding torsdag skriveri NAF at det er mange faktorer som bidrar til at disse tunnelene ikke får status som perfekte, selv om frontkollisjoner er umulig fordi tunnelene har separate løp.

- Manglende videoovervåking er den tyngste anmerkningen, men også manglende automatisk registrering av stopp i tunnelen, bruk av nødstopplommer, nødtelefoner og brannslukningsapparater trekker ned, skriver NAF i sin pressemelding.

Gunnar Lien understreker at sikkerheten i norske tunneler generelt er god, men at Statens vegvesen hele tiden arbeider for å skape enda tryggere tunneler:

- Samtlige tunneler i Norge som er lenger enn 500 meter har kontakt med en vegtrafikksentral. Vegvesenet er dessuten opptatt av å følge EUs direktiv om tunnelsikkerhet. En plan for å sikre at EU-kravene tilfredsstilles skal være klar innen utgangen av 2010.

Utbedring av de tunnelene som har størst behov prioriteres. Det betyr at tunneler som mangler utstyr i henhold til EU-direktivet utbedres først. I tillegg prioriteres lange tunneler med mye trafikk foran korte tunneler med mindre trafikk.

- I Norge har vi på viktige punkter strengere krav til tunnelsikkerhet enn det EU har. Blant annet har normalene for nye tunneler strengere krav til belysning, ventilasjon/vifter og antall løp. Vi har dessuten lang og bred erfaring med tunneler, og prioriterer derfor utstyr som erfaringsmessig gir best sikkerhet for trafikantene. Som eksempel kan nevnes at belysning i inngangssonen erfaringsmessig har bedre effekt enn høyt lysnivå gjennom hele tunnelen, sier Gunnar Lien og understreker at Statens vegvesen følger nøye med og prøver å være i fronten av utviklingen innen tunnelsikkerhet.

Det er for øvrig ikke registrert ulykker eller branner inne i de to testede tunnelene.

Hele testen av Botnetunnelen finner du her

Hele testen av Hanekleivtunnelen finner du her