Dårlige linjer gir kutt på Gjøvikbanen

Samferdselsdepartementet har gitt NSB dispensasjon fra trafikkavtalen for å kutte rushtidsavganger på Gjøvikbanen. Årsaken er at linjen ødelegger vognene og medfører forsinkelser.

Gjøvikbanens gamle og svingete linjer har påført vognene stadig flere materialfeil, som har ført til innstilte avganger. Tidligere i år søkte derfor NSB Gjøvikbanen om tillatelse til å bryte kravene i trafikkavtalen, og nå har Samferdselsdepartementet gitt godkjennelse, skriver Aftenposten.

Dermed blir to avganger mellom Skøyen og Oslo S innstilt på ettermiddagen, og to avganger i morgenrushet inn til Oslo blir slått sammen.

– Fra januar til april i år hadde vi over 800 innstilte togavganger, og over halvparten av dem skyldes materialfeil. Ved å redusere noe på kjørelengden totalt sett, reduserer vi slitasjen. Vi øker vår egen materiellreserve, og vi øker tiden til vedlikehold, sier daglig leder Emil Eike i NSB Gjøvikbanen.

Informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket Region Øst uttalte til NRK tidligere denne måneden at det trengs milliardinvesteringer til helt nye banestrekninger som erstatning for de gamle og svingete.

Departementet har i mellomtida gitt Gjøvikbanen medhold i at reduksjonen skaper bedre forutsigbarhet for kundene ved at de avgangene som blir igjen, blir mer punktlige.

Også NSB Gjøvikbanens morselskap NSB vil i løpet av høsten ha dialog med Samferdselsdepartementet om mulige kutt i sine lokaltog og regiontog på Østlandet.