Gjøvikbanens gamle og svingete linjer har påført vognene stadig flere materialfeil, som har ført til innstilte avganger. Tidligere i år søkte derfor NSB Gjøvikbanen om tillatelse til å bryte kravene i trafikkavtalen, og nå har Samferdselsdepartementet gitt godkjennelse, skriver Aftenposten.
Dermed blir to avganger mellom Skøyen og Oslo S innstilt på ettermiddagen, og to avganger i morgenrushet inn til Oslo blir slått sammen.
– Fra januar til april i år hadde vi over 800 innstilte togavganger, og over halvparten av dem skyldes materialfeil. Ved å redusere noe på kjørelengden totalt sett, reduserer vi slitasjen. Vi øker vår egen materiellreserve, og vi øker tiden til vedlikehold, sier daglig leder Emil Eike i NSB Gjøvikbanen.
Informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket Region Øst uttalte til NRK tidligere denne måneden at det trengs milliardinvesteringer til helt nye banestrekninger som erstatning for de gamle og svingete.
Departementet har i mellomtida gitt Gjøvikbanen medhold i at reduksjonen skaper bedre forutsigbarhet for kundene ved at de avgangene som blir igjen, blir mer punktlige.
Også NSB Gjøvikbanens morselskap NSB vil i løpet av høsten ha dialog med Samferdselsdepartementet om mulige kutt i sine lokaltog og regiontog på Østlandet.
- Nøkkelord
- Jernbane