Rådgiverkontrakt for Ulriken tunnel til Norconsult

Jernbaneverket har signert kontrakt med Norconsult AS for Ulriken tunnel. Kontrakten omfatter utarbeidelse av komplett detaljplan og byggeplan for alle fag unntatt signal, og har en verdi på kr 49,4 millioner eks. mva.

I tillegg til kontrakten med Norconsult skal det inngås egen kontrakt om prosjektering av signalanlegg, melder Jernebaneverket i en pressemelding.

Arbeidene med detaljplanen starter opp i begynnelsen av august og skal etter planen være ferdig i løpet av neste vår. Deretter starter arbeidene med byggeplan, og i slutten av 2012 skal byggearbeidene etter planen starte opp.

Nord-Europas mest trafikkerte enkeltsporede strekning

Strekningen fra Bergen til Arna er den enkeltsporede strekning i Nord-Europa med størst trafikk. Daglig trafikkeres strekningen av en rekke persontog fra Bergen til henholdsvis Oslo, Voss og Arna, i tillegg til ca 14 godstog. Dette utgjør til sammen opptil 120 tog i døgnet, og kapasiteten på strekningen er med dette er fullt utnyttet.

Dobbeltspor på strekningen vil bedre situasjonen både for person- og godstrafikken. Det vil mer enn fordoble kapasiteten, det vil legge til rette for økt hastighet og åpne for en mer fleksibel ruteplanlegging.

Felles utbygging for Bergen-Fløen og Ulrikstunnelen

Utbyggingen av dobbeltspor mellom Bergen og Arna er delt inn i to prosjekter. Første etappe er byggingen av dobbeltspor fra Bergen stasjon til Fløen ved Ulrikstunnelens vestre ende, en strekning på 1,3 km. Neste etappe er utbyggingen mellom Fløen og Arna, som blant annet omfatter driving av 7500 meter ny tunnel gjennom Ulriken.

I tillegg til å bygge spor utgjør hovedtyngden av Bergen-Fløen prosjektet bygging av et helt nytt signal- og sikringsanlegg for strekningen. Grunnet mangel på ressurser med signalkompetanse ble prosjektet midlertidig stanset i januar 2010.

Arbeidene ble stanset på en slik måte at utførte arbeider kan nyttiggjøres når prosjektet startes opp igjen, og prosjektorganisasjonen har begynt arbeidene med planleggingen av Ulriken tunnel.

Jernbaneverket ser det nå som mest hensiktsmessig å foreta en felles utbygging av de to prosjektene. Dette vil gi en rekke synergieffekter ved gjennomføringen samtidig som det vil være kostnadsbesparende. Dersom vi får de årlige bevilgningene og de signalressursene vi har behov for, vil dobbeltsporet mellom Bergen og Arna kunne stå ferdig i 2016.