Dårlige grunnforhold for Halsa ferjekai

Nye undersøkelser av grunnforholdene gjør at man må endre planene for Halsa ferjekai.

Statens vegvesen og Halsa kommune er enige er enige om å holde fast på lokaliseringen av ny kai, men tar en gjennomgang for å justere vegsystemet. - Målet er fortsatt at det skal være ny kai til de større ferjene kommer fra 2012, understreker seksjonsleder Kjetill Kjersem.

Etter at det i regjeringens tiltakspakke i fjor ble bevilget penger til ny ferjekai på Halsa har det vært utredet løsningsalternativer og utført planlegging av ei ferjekai for større ferjer, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.

Vil ivareta tettstedfunksjonen

Det er lagt vekt på bedre trafikkavvikling og bedre trafikksikkerhet i kaiområdet, og en regulering som ikke bare sikret kaifunksjonen, men som også ivaretok tettstedsfunksjonen på Halsanaustan.

Utgangspunktet både for Halsa kommune og Statens vegvesen har vært å finne ei løsning som er tjenelig både ut fra at trafikken har økt og forventes fortsatt å øke, og at tettstedet blir ivaretatt på en slik måte at tettstedsfunksjonen kan utvikles. Som kjent har det til nå vært planlagt å bygge ny ferjekai vest for dagens kai, og at fyllingen øst for dagens kai blir utvidet noe mot sjøen.

- Med dette ventet vi å få tilstrekkelige arealer både til oppstillingsplasser for biler, effektiv avkjøring fra ferja og at lokaltrafikken blir skilt fra ferjetrafikken, sier Kjersem.

Økonomisk og sikkerhetsmessig uaktuelt
Det har vært en forutsetning for dette alternativet at grunnforholdene var stabile nok til en mindre utfylling i sjøen. De første grunnundersøkelsene indikerte at dette ville det være mulig å få til, men videre prøvetaking, laboratorieanalyser og beregning har vist det motsatte.

- Grunnen er så dårlig og faren for overbelastning og utgliding så stor at det praktisk ikke er mulig å gjøre noen bygningstiltak øst for dagens kai. Det geotekniske miljøet er helt klar på at store deler av den blaute leira som er opp mot 15 meter tykk, må skiftes ut, forteller Kjersem.

- Vi har på den bakgrunn konkludert at så omfattende tiltak både på sjø og land er økonomisk og sikkerhetsmessig uaktuelt, om det i hele tatt er teknisk mulig å gjennomføre arbeidet.

Samarbeid med kommmune og grunneiere
Bevilgningene til prosjektet er opprettholdt etter budsjettgjennomgangen før ferien. Derfor har Statens vegvesen og Halsa kommune hatt et hastemøte for å vurdere hva som skal gjøres.

Begge parter er enige om å holde fast på lokaliseringen av ny kai, men tar en ny gjennomgang for å justere vegsystemet med veg fra ferja, oppstillingsplass og lokalveg.

Det er ikke praktisk mulig å starte avklaringer nå i ferietida, men man tar sikte på å komme i gang så fort som mulig etter ferien. Målet er fortsatt at det skal være ny kai ferdig til de større ferjene kommer fra 2012.

- Vi har i dag ingen klare meninger om hvilke alternative løsninger som det kan være aktuelt å gå videre med, men dette ønsker vi å diskutere med kommunen og med grunneierne etter ferien. Det eneste faste vi må forholde oss til er at uten å kunne utvide mot sjøen må vi finne arealene på landsida opp mot dagens bebyggelse, avslutter Kjersem.

Det er sendt ut brev om den nye situasjonen til alle grunneierne i området som kan bli berørt.