Vil kjøre med lengre busser i Trollstigen

Næringsdepartementet blander seg nå inn i striden om hvor lange busser som skal være tillatt på riksvei 63 i Trollstigen i Møre og Romsdal.

Transportbedriftenes Landsforening TL og NHO Reiseliv har lenge presset på for å få økt den någjeldende maksimale busslengde på 12,4 meter. Statens vegvesen har hittil avslått slike søknader av hensyn til sikkerheten og av hensyn til andre trafikanter som blir berørt når busser blir stående fast i de krappe svingene.

«Vi ser det som viktig at det legges best mulig til rette for sikkerhetsmessig forsvarlig næringsvirksomhet på denne veistrekningen. Vi har vært i kontakt med Statens vegvesen om saken, uten å komme noe videre der. Vi ber derfor om at SD ser på saken», skriver Næringsdepartementet i et brev til Samferdselsdepartementet (SD).

Klagesak
Transportbedriftenes Landsforening og NHO Reiseliv har nylig klaget på Vegdirektoratets avslag på en søknad om å kjøre Trollstigen med busser som er 13,1 meter lange og med svingbar boggi. Moderne busser med slik lengde og svingbar boggi hevdes å ha en vesentlig bedre svingradius enn 12,4 meters busser med to aksler.

Transportbedriftens Landsforening skriver på sitt nettsted at en dispensasjon til å kjøre med busser inntil 13,1 meter vil være av meget stor betydning for den regionale reiselivsnæringen. Vegdirektoratets avslag medfører at riksvei 63 til tider enten blir utelatt fra kjørerutene til norske og utenlandske turoperatører, eller avslaget skaper store planleggingsproblemer, blir det hevdet.

Kjører seg fast
Transportbedriftenes Landsforening og NHO Reiseliv ville opprinnelig ha tillatelse til å kjøre Trollstigen med 15 meter lange busser og svingbar boggi. En søknad om dette ble avslått av Statens vegvesen i april i fjor. En ny søknad – denne gang om 13 meters busslengde – ble avslått i august i fjor.

Søknaden som nå er til behandling, gjelder busser med lenge 13,1 meter og svingbar boggi.

I begrunnelsen for avslagene har Statens vegvesen pekt på hensynet til sikkerhet og framkommelighet, og at også busser under maksimallengden på 12,4 meter har kjørt seg fast.

Senioringeniør Arnfinn Løvik i Statens vegvesen i Møre og Romsdal sier til NTB at det hvert år er problemer med busser som kjører seg fast i svingene i Trollstigen. Da må det tilkalles redningsbil, eller sjåførene må ha hjelp av andre sjåfører for å komme videre.