Beste praksis - offentlige anskaffelser

Et veiledningshefte med informasjon og praktiske råd til hjelp underveis i innkjøpsprosessen er nå tilgjengelig. Dette er et bidrag for både oppdragsgiver og leverandør til å stille og forstå de riktige og nødvendige kravene.

Det offentlige kjøper årlig varer, tjenester og bygg og anlegg for om lag NOK 220 milliarder, dvs. ca. 14,5 % av BNP (SSB; Offentlige innkjøp, 2002), skriver BNL på sin hjemmeside. En effektiv konkurranse om disse kontraktene bidrar til at det offentlige får mer igjen for pengene, og legger til rette for at små og mellomstore bedrifter kan kjempe om offentlige oppdrag på lik linje med de større aktørene på markedet. Gjennom å sikre bred deltakelse fra små og nyskapende bedrifter, kan konkurransekraften i norsk næringsliv styrkes. Tidligere undersøkelser har vist at 30-50 % av budsjettene i det offentlige går med til innkjøp. Måten innkjøpene planlegges, gjennomføres og følges opp på, er derfor av stor betydning både for ressursbruken i offentlig sektor og for kvaliteten og innholdet i den offentlige tjenesteproduksjonen. Leveranser til offentlig sektor utgjør dessuten en betydelig andel av næringslivets omsetning, og det er av den grunn en viktig del av næringslivets rammevilkår. Det er for øvrig gjort undersøkelser som viser at regulering av offentlige innkjøp og økt konkurranse om leveranser har gitt bedre priser og leveringskvalitet for innkjøperne (Program for statlige innkjøp, resultatrapport 1997). Selv om det er utført færre undersøkelser på hvordan slike reguleringer virker inn på næringslivets rammevilkår, viser noen kartlegginger at et konkurransedyktig og innovativt næringsliv fungerer bedre med enn uten slike reguleringer. Lov om offentlige anskaffelser skal bidra til økt verdiskapning i samfunnet og sikre mest mulig effektiv ressursbruk. Forskriften om offentlige anskaffelser gir føringer for den interne saksbehandlingen og skal legge til rette for at rammevilkårene for konkurranse, objektivitet, likebehandling etterleves.