Disse vil ha Sjøskogentreprisen

Anbudsåpningen vitner om stor interesse for Jernbaneverkets prosjekter i Vestfold. Til sammen seks entreprenører valgte å levere inn pris på jobben som Jernbaneverket har lyst ut for Sjøskogen.

 

Dette er andre gang tilbudene kommer inn på entreprisen etter at Jernbaneverket valgte å trekke første utlysning på grunn av noen uheldige feil i konkurransegrunnlaget, og påfølgende vansker med å rangere tilbudene. Denne gangen var det NCC som hadde det laveste anbudet, mens Islandske Adalverktakar leverte det høyeste. Mellom laveste og høyeste tilbyder skiller det omtrent 100 millioner kroner.

- At det fremdeles er så mange som er med og kjemper om jobbene vi lyser ut er veldig gledelig, sier prosjektleder, Stine Ilebrekke Undrum.

- Nå har vi inne anbud på de første to store entreprisene våre, så nå begynner det virkelig å nærme seg, sier en oppglødd prosjektleder.

Men det er fremdeles en del som må gjøres før den endelige entreprenøren blir valgt. Først skal tilbudene kontrollregnes for å se om alle poster er tatt med i tilbudet og på hvilken måte entreprenøren velger å løse oppgaven.

Sjøskogentreprisen består i all hovedsak av fjell og tunneljobbing, noe som innebærer et tverrslag på omtrent 270 meter og fire kilometer med hovedtunnel. I tillegg skal det lages to rømningstunneler fra hovedtunnelen, den ene ved Sandebukta og den andre ved Bråten.

Nå er det bare behandlingen av en stortingspropposisjon som gjenstår før politikerne kan gi sitt endelige svar på om byggingen kan starte i sommer som planlagt. Stortingspropposisjonen skal behandles før sommerferien..

Dette er listen over tilbyderne på Sjøskogentreprisen:

 

Entreprenør Pristilbud

NCC 595,053,647,61

Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS) 609,502,443

Skanska 619,716,062,80

Mesta 646,742,000

AF-Gruppen 683,719,090

Islandske Adalverktakar

695,428,799