Aibel får Gudrun-kontrakt

Oljeentreprenøren Aibel skal på oppdrag fra Statoil bygge dekket på Gudrun-plattformen. Kontrakten er verdt 2,7 milliarder kroner.

Avtalen inkluderer ingeniørarbeid, innkjøp, og selve byggingen av plattformdekket. Ifølge Statoil er norske Aibel AS tildelt kontrakten etter sterk internasjonal konkurranse.

– For oss er dette en bekreftelse på at Aibel er vurdert som et meget kompetent og konkurransedyktig selskap. Etter å ha gjort forprosjekteringen for dekket, har det vært viktig for oss å vinne Gudrun-oppdraget. Gudrun passer derfor godt inn, både med hensyn til våre øvrige jobber og vår samlede kapasitet, sier administrerende direktør Jan Skogseth i Aibel i en pressemelding.

Best tilbud
Avtalen med Aibel inneholder også opsjoner for oppkobling og sammenstilling av Gudrun-feltet, samt påfølgende ingeniørtjenester.

– Tildelingen skjer etter sterk internasjonal konkurranse. Det er lagt tekniske og kommersielle kriterier til grunn for tildelingen. Aibel leverte det beste tilbudet, sier prosjektdirektør Terje Masdal i Statoil.

Hoveddelen av ingeniørarbeidet vil bli utført ved selskapets kontor i Oslo, mens selve byggingen skal foregå i Haugesund, med støtte fra Aibels ressurssentre i Singapore og Thailand.

Det mekaniske arbeidet med plattformen skal være ferdig i mars 2013. Etter planen skal plattformen være klar til å forlate Haugesund i juli samme år.

Aker Solutions
Fra før har Aker Solutions verft i Verdal sikret seg kontrakt på byggingen av stålunderstellet på Gudrun-plattformen. Tidligere denne måneden inngikk selskapet en intensjonsavtale om å knytte feltet til Sleipner. Kontrakten vil være verdt 900 millioner kroner. Saipem har fått oppdraget med å transportere og installere plattformens understell og dekk.

127 millioner fat
Gudrun-funnet ble påvist allerede i 1974 og ligger 55 kilometer fra Sleipner A. Gudrun-feltet er et av de største utbyggingsprosjektene Statoil har på norsk sokkel. Det inneholder 127 millioner fat oljeekvivalenter, og to tredeler av dette er olje.

Feltet ligger bare 10 kilometer fra britisk sektor. Plattformen skal stå på 109 meters dyp, og brønnene skal bores ved hjelp av oppjekkbar rigg. Olje og gass vil bli transportert fra Gudrun-feltet til Sleipner A-plattformen.