Fartsbokser gir redusert fart og færre ulykker

Fartsbokser er et viktig og effektiv trafikksikkerhetstiltak. Antall personskadeulykker reduseres med 30 prosent på de strekningene hvor boksene er satt opp, melder vegvesen.no.

- Politiets metodeutvalg har akkurat avgitt sin innstilling. Blant mange forslag hevdes det basert på livserfaring at såkalte ATK-bokser ikke gir fartsreduksjon og øker antall ulykker ved passering av boksene. At et offentlig oppnevnt seriøst utvalg velger å legge all forskning til side og heller basere seg på livserfaring er overraskende, sier Finn Harald Amundsen, leder for trafikksikkerhetsseksjonen i Statens vegvesen Vegdirektoratet. - I Norge har politiet og Statens vegvesen operert fartsbokser i mer enn 20 år. Vi har således lang erfaring med hvordan boksene fungerer. Dette er undersøkelser som støttes av all internasjonal forskning på området. Forskningen viser at det ikke er noen grunn til å slutte med ATK-overvåking, men heller utvikle systemet videre, sier Amundsen. Redusert fart Fartsmålinger foretatt før og etter at boksene er montert viser at gjennomsnittsfarten på strekningene synker med ca. seks km/t. Fartsreduksjonen er noe større akkurat ved passering av boksene. - Målinger viser også, naturlig nok, at det er de som kjører aller fortest som reduserer farten mest. Det har tidligere vært hevdet at trafikantene tok igjen tapt tid på strekningen etter at boksene var passert. Dette viser seg ikke å være riktig. En fartsreduksjon kan måles lenge etter at den siste boksen er passert, sier Amundsen. Færre ulykker Antall personskadeulykker reduseres med om lag 30 prosent på de strekningene hvor boksene er satt opp. Reduksjonen er størst for de alvorligste ulykkene. - Det medfører riktighet at det ved noen bokser er registrert et lite antall ulykker med lett personskade, men totaleffekten er overveldende. En forutsetning for at slik god effekt oppnås er avhengig av at boksene kun settes opp på strekninger hvor det på forhånd kjøres fort og det skjer mange alvorlige ulykker, sier Amundsen. Nye skilt Det hevdes også ofte at ATK-boksene er dårlig ansett av trafikantene. Det motsatte er faktisk tilfelle. Når trafikantene spørres sier rundt 90 prosent at de er positive til denne formen for fartsovervåking. - Dette er egentlig ikke overraskende siden boksene er godt skiltet og alle kan se boksene. På dette punktet tenker vi faktisk å følge opp et av forslagene til politiets metodeutvalg. I forbindelse med at skiltforskriftene nå revideres vil vi foreslå et nytt symbolskilt og varsle trafikantene med tekst på norsk og engelsk. Vi vil også etter hvert sørge for bedre informasjon ved fartsboksene, sier seksjonsleder Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen Vegdirektoratet. For å bedre effekten av ATK-systemet ytterligere ønsker Statens vegvesen i samarbeid med politiet å arbeide videre med å utvikle et system som kan måle gjennomsnittsfart over lengre strekninger. Dette systemet må utvikles slik at personvernet ikke reduseres.