Skatterotet fortsetter

- Vi gjør nå som Skattedirektoratet sier, men de nye reglene som er innført, er ikke kjent ute i etaten. Mange lokale skattekontor er også stengt i ferien, sier Kari Thorbjørnsen i Bjørn Hansen Construction til Byggeindustrien.

- Vi har begynt å teste ut hvordan det går når våre svenske ansatte personlig møter opp med gyldig legitimasjon/sine pass på de ulike skattekontorer i Norge for å søke om norske fødsels- og personnummer (D.nr.), og deretter norske skattekort.

Da vi er en service-bedrift hvor vår styrke blant annet er å være effektive og produktive også gjennom alle ferier, møter våre svenske ansatte stengte skattekontorer i ferien med plakater hvor det står at de åpner i august. De har tatt seg fri fra sine arbeidsplasser, reist både med tog og buss for å møte opp personlig, men møtt stengte dører.

Behandlingstid:

- Når skattekontorene åpner sine dører om noen uker, må våre ansatte igjen ta seg fri fra sine respektive jobber, reise langt og lenge til nærmeste skattekontorer (mange jobber på ulike anlegg som ligger langt utenfor allfarvei), søke om norske fødsels- og personnummer og norske skattekort. 

Vi har fått beskjed om at det tar ca. 3 uker i personregisteret før mottar sine D.nr. Deretter tar det ca. 1 uke å få norsk skattekort. Videre skal de registreres i Arbeidstakerregisteret før vi kan søke om ID-kort etter gjeldende regler. Dette tar også sin tid. 

Hva fører dette til:

- Da det er påbudt med ID-kort på alle bygg- og anleggsplasser i Norge i dag ser man problemene. Dersom man får besøk av Arbeidstilsynet risikerer de ansatte å bli vist bort fra arbeidsplassen dersom de ikke har gyldig ID-kort på eller med deg. Et annet problem er at det skal trekkes 50% i skatt på lønn inntil norske skattekort foreligger.

Våre ansatte har også møtt representanter på skattekontorer som ikke er helt kjent med de nye reglene, og som har misforstått enten helt eller delvis hva dette går ut på. De har sendt våre nyansatte videre til både post og politi for å få ID-kort !

Deretter følger mange og intense telefoner fra våre ansatte som enten står på et postkontor eller hos politiet som igjen ikke forstår noe av dette.

Mye forvirring og misforståelser, og det går ofte en hel dag, og i verste fall lenger tid, bort. Hvem skal til slutt betale regningen for all medgått tid og reisetid/reiseutgifter som ulike prosjekter og byggeplasser her blir offer for ? 

Konklusjon.

- Det bør gjøres et unntak for arbeidsgivere og bedrifter som kun ansetter nordiske arbeidstakere (svensker, dansker, finner, islendinger). De bør få en autorisasjon fra sitt lokale skattekontor der hvor bedriften har sitt hovedsete, til å kunne få registrert sine nordiske ansatte i hjemkommunen. Arbeidsgiveren kan skriftlig garantere for at de ansatte (i vårt tilfelle svensker) har rett identitet.

Dette vil være en effektiv måte å registrere de ansatte på, og ikke minst vil dette være en god kontroll for alle parter; for arbeidsgiveren, for den enkelte arbeidstaker, for skattemyndighetene, og som igjen gagner den norske stat.

Dette er kun en vinn-vinn situasjon. 

En slik autorisasjon bør gjøres gjeldende umiddelbart, sier Kari Thorbjørnsen.