Flere tok toget i vinter

16,1 millioner passasjerer reiste med NSBs tog de fire første månedene i år. Det er en liten oppgang fra samme periode i fjor.

Dovrebanen Oslo-Trondheim økte med fem prosent, til 142.000 passasjerer, og hadde dermed den største prosentvise økningen i passasjertrafikken, mens Raumabanen gikk mest tilbake av regiontogstrekningene i Norge. Raumabanen mellom Dombås og Åndalsnes hadde en nedgang på 10 prosent, til 20.000 passasjerer.

Til tross for alle problemene som var med togene på grunn av kulden i vinter, øker passasjertallet totalt. Konserndirektør og leder for NSB Persontog, Tom Ingulstad, erkjenner at togtilbudet var mangelfullt i vinter. Han takker kundene for tålmodigheten og sier at det nå gjøres mye for å bedre stabiliteten i trafikken.

Total fornyelse
I 2009-2012 skal Jernbaneverket bruke to milliarder kroner på en total fornyelse av infrastrukturen mellom Lysaker og Etterstad. Mye av dette gjennomføres allerede i sommer. Også mellom Lysaker og Sandvika, på Drammen stasjon og ved Holm i Vestfold jobbes det.

På grunn av anleggs- og vedlikeholdsarbeid erstattes alle persontog med buss på Drammensbanen mellom Oslo S og Holmestrand/Gulskogen/Kongsberg mellom 10. juli og 9. august.

Forsiktig økning
På Østfoldbanen mellom Oslo og Halden (Göteborg) økte trafikken med 1 prosent, til 419.000 reisende i januar-april. Dovrebanen Oslo-Lillehammer økte med 2 prosent, til 423.000 passasjerer. Vestfoldbanen Oslo-Skien hadde en reduksjon på 4 prosent, til 562.000 passasjerer. Det var oppgang på henholdsvis 4 og 3 prosent for regiontogene på Nordlandsbanen (55.000 passasjerer) og Rørosbanen (68.000 passasjerer).

Bergensbanen Oslo-Bergen økte med to prosent, til 212.000 passasjerer. Sørlandsbanen Kristiansand-Stavanger økte forsiktig til 105.000 passasjerer, mens den siste regiontogstrekningen i landet, Sørlandsbanen Oslo-Kristiansand, hadde to prosent færre kunder og 140.000 passasjerer de fire første månedene i år.