Stor trafikkomlegging

Fra 12. juli stenges Østre Aker vei ved Økern i Oslo i tre år.

Rundt 100. 000 biler passerer dette området hver dag. Frem til 2013 skal trafikken til og fra Østre Aker vei i stedet ledes over et forsterket lokalvegsystem på Hasle, Valle og Ulven. Omleggingen er en del av vegprosjektet Ring 3 Ulven–Sinsen.

For å sikre fremkommeligheten for trafikantene i området mens Østre Aker vei er stengt har Statens vegvesen bygget et forsterket lokalvegsystem på Hasle, Valle og Ulven. Dette vegsystemet skal kobles på det eksisterende vegsystemet i løpet av helgen 9.-12. juli og forårsaker redusert fremkommelighet i helga.

Redusert kapasitet til 2013
Omleggingen er en del av vegprosjektet Ring 3 Ulven–Sinsen. Frem til 2013 skal trafikken til og fra Østre Aker vei i stedet ledes over et forsterket lokalvegsystem på Hasle, Valle og Ulven. – I løpet av de neste tre årene skal Statens vegvesen bygge to tunneler, nytt lokalvegsystem på Økern og ferdigstille ny Økern T-banestasjon – samtidig med at rundt 100.000 biler passerer området hver dag, sier kommunikasjonsrådgiver Rikke H. Brouer. Fra mandag morgen og frem til 2013 stenges en 400 meter lang strekning av Østre Aker vei og erstattes av 1,5 km nybygd midlertidig veg.

Vær oppmerksomme på nye skilt
– Trafikkomleggingen er veldig komplisert og skjer i et av Oslos mest trafikkerte områder. Sikkerheten til trafikanter og anleggsarbeidere er imidlertid høyt prioritert. Vi ber derfor trafikantene om å være oppmerksomme på nye skilt og nedsatt fartsgrense, sier Brouer.

– Det midlertidige vegsystemet er bygd for å tåle samme trafikkmengde som Østre Aker vei. Likevel må bilistene regne med kødannelser og forlenget rushtid, blant annet på grunn av nedsatt fartsgrense og lengre kjøreveg, forteller Brouer.

Hun legger til at det erfaringsvis er mye kø rett etter endring av kjøremønster. Etter hvert vil imidlertid trafikantene venne seg til de nye vegene, slik at det blir mindre kø og trafikken flyter bedre.