Klimasatsing på flyplasser

Oslo Lufthavn Gardermoen, Trondheim lufthavn, Værnes, og Kristiansand lufthavn, Kjevik, blir landets første lufthavner som blir innlemmet i klimaprogrammet Airport Carbon Accreditation.

-Dette er en anerkjennelse av klima- og miljøarbeidet til Avinor, sier konsernsjef Sverre Quale.

Klimaprogrammet, som består av fire nivåer, har som langsiktig mål å nøytralisere utslippene ved de lufthavnene som deltar i programmet. 19 lufthavner fra 11 land har til nå kvalifisert seg for akkreditering. Det første nivået krever at en kan dokumentere lufthavnens utslipp i detalj. På nivå 2 kreves det at det også skal være utarbeidet en detaljert plan for utslippsreduserende tiltak og klare mål med hensyn til utslippsreduksjoner. På nivå 3 må lufthavnledelsen i tillegg involvere alle aktørene som driver virksomhet ved lufthavnen. Nivå 3+ innebærer at man kompenserer for utslipp som ikke kan reduseres ved egne kilder, gjennom kjøp av utslippsrettigheter. Oslo Lufthavn Gardermoen og Trondheim lufthavn, Værnes, har gått inn i programmet på nivå 3+, mens Kristiansand lufthavn, Kjevik, har gått inn på nivå 2.

Stasjonær og mobil energi
På Gardermoen, Kjevik og Værnes jobbes det med å etablere og bygge ut effektive energianlegg for fornybar oppvarming og avkjøling av lufthavnene. Det er også rettet mye oppmerksomhet mot kjøretøyparken.

-Det handler om å bytte ut gamle kjøretøy med nye og mer energieffektive biler, samt overgang til fornybare drivstoffer, men dette tar naturligvis noe tid. På kort sikt bevisstgjør vi derfor medarbeiderne våre om viktigheten av å kjøre energieffektivt, ikke la motoren stå på tomgang eller bruke bilen i sammenhenger der det ikke er behov for det, sier seniorrådgiver miljø i Avinor, Olav Mosvold Larsen.

Det er omfattende bilbruk ved Avinors lufthavner, og bilparken brukes både til snørydding, patruljering, tilsyn og vedlikehold.

Tøffe krav
-Det ligger et ambisiøst og tidkrevende dokumentasjonsarbeid til grunn for at tre av våre lufthavner er akkreditert i Airport Carbon Accreditation. Derfor starter vi litt begrenset, men målet er selvfølgelig at også flere lufthavner skal inn i programmet, sier Larsen.

Han mener Airport Council International (ACI) skapte et spennende grunnlag for det videre arbeidet med miljøtiltak på lufthavnene da det tok initiativ til Airport Carbon Accrditation i 2008.

-Vi ser helt klart at programmet motiverer til klimainnsats blant deltakerne, spesielt på de av våre lufthavner som så langt deltar, sier Larsen.