Gjennomslag på Værnes

Mannskapene til entreprenøren Mesta har nå fått ”gjennomslag” under rullebanen på Værnes.

Den gamle spunten og betongtaket som bygget i 1986 som forberedelse til senere tunnelbygging har vist seg å være i god stand. Før Mesta kunne grave bort massene som ligger mellom de gamle spuntveggene, måtte de forlenge spuntveggene 40 meter mot nord og 40 meter mot sør. Så la de betongelementer på toppen og støpte en forlengelse av betongtaket. Det var dette arbeidet som ble gjort i perioden med nattarbeid. Da det var gjort startet gravearbeidet, og 6000 m³ masse er nå gravd ut.

Mannskapet til Mesta har gravd seg ned tre meter fra betongtaket, og før de kan grave videre må de sørge for avstivning for at spunten skal få nødvendig støtte når massene blir borte. Stålbrør blir satt på tvers mellom spuntveggene for hver fjerde meter innover tunnelen.

Når det er gjort kan de grave 2 meter lenger ned, og installere utstyr for lokal senking av grunnvannet. Seks meter ned skal de grave til sammen. Da får de støpt betongplaten i bunnen av tunnelen. Videre gravearbeider under rullebanen vil fortsette etter ferien, og pågå utover høsten/vinteren.

Tunnelen får vanntette trau i begge ender og en pumpestasjon i likhet med den gamle Værnestunnelen for å unngå at den ferdige tunnelen fylles med vann. Betongtunnelen under rullebanen blir til sammen 180 meter lang, inkludert de 80 meterne som er forlenget mot nord og sør. Arbeidet med betongtunnelen under taksebanen går også fremover, og her er betongveggene ferdigstøpte.

I fellesferien i sommer blir det mindre anleggsaktivitet i vegprosjektet, det gjelder både Værnestunnelen og Tangtunnelen. Men det vil pågå støpearbeider begge steder i hele perioden. Det nye løpet i Værnestunnelen åpnes for trafikk når hele strekningen av E6 fra Værnes til Havnekrysset åpnes i slutten av 2011.