Avgjørende å stenge togtrafikken for effektivt sporarbeid

– Jeg er ikke i tvil om at det er viktig å stenge togtrafikken i flere uker for å få gjort effektivt arbeid. Jeg vært med og sett nattarbeid i Oslo-tunnelen.

– Det er ikke mye en får gjort på få timer nattestid. Det er helt avgjørende for dette prosjektet at togtrafikken stenges over lengre perioder, sa statsråden under sitt anleggsbesøk på Sandvika stasjon.

Byggeleder Rolf Harr Larsen fra Jernbaneverket kunne fortelle at de har startet omleggingen av togtrafikken gjennom Sandvika til permanent mønster. Det nye dobbeltsporet skal kobles inn på Sandvika stasjon. I tillegg skal plattformene forlenges og gjøres klar for de nye, lange togene som NSB skal sette i drift. Han presenterte statsråden for en liste med 1.200 aktiviteter som skal gjennomføres i løpet av de 30 dagene Drammenbanen skal være stengt.

– Her blir det fullt kjør. Ting tar tid. Å ha 30 dager uten togtrafikk er alfa og omega for oss, sa Rolf Harr Larsen, som sammen med byggelederne Geir Pynten og Lars Even Nilsen orienterte om arbeidene.

– Det er kjekt å komme ut og sjå. En ting er å lese om det, men jeg får en helt annen forståelse når jeg er ute og treffer folk og prater med de som gjør jobben, sa statsråd Magnhild Meltveit Kleppa til arbeidslaget fra Baneservice og byggelederne fra Jernbaneverket.

Samferdselsminister Maghild Meltveit Kleppa brukte sin siste arbeidsdag før ferien på Sandvika og den forestående 30-dagers anleggsperioden på Drammenbanen.

Sandvika stasjon er et av mange steder langs Drammenbanen der det vil foregå omfattende arbeider i sommer. 15 entreprenører fra inn- og utland med et mannskap på til sammen flere hundre skal arbeide intenst på hele strekningen fra Oslotunnelen til Drammen stasjon.