600 mill på midtrekkverk

Vegdirektoratet har prioritert vegstrekninger som skal få midtrekkverk i løpet av de neste fire år. Prisen blir nesten 600 millioner kroner for 80 kilometer midtrekkverk.

- Det er kommet inn en oversikt fra Statens vegvesens regioner med mer enn 500 km som er aktuell å vurdere med midtrekkverk. Når vi gikk gjennom dette materialet så vi fort at kostnadene lå meget høyt på mange av strekningene. Vi har derfor gjennomgått alle forslagene og har festet oss ved 80 km der vi mener midtrekkverk vil være en god investering i sikkerhet. Dette vil kreve en investering på ca 600 millioner kroner, sier Finn Harald Amundsen, leder for trafikksikkerhetsseksjonen i Statens vegvesen Vegdirektoratet. Strekningene er vurdert ut fra at det er registrert mange møteulykker og at utbedringskostnaden ikke er for høy. Ved for store kostnader vil det være fornuftig å vurdere om andre tiltak kan være mer aktuelle. Vegdirektoratet har nå bedt regionene om å vurdere forslagene. Aktuelle strekninger Følgende strekninger er inne i Statens vegvesens forslag. Forslaget omfatter ikke midtrekkverk på nye veger: Region sør: E18 FlykafeenAulerød (2,7 km) E18 HesbyHolmene (1,7 km) E18 LannerTelemarksporten (3,5 km) E18 StoaRannekleiv (3,3 km) E39 StorenesTangvall (3,1 km) E134 StrømsåstunnelenRyghkollen (5 km) Rv. 283 HerstrømNedre Eiker bru (1,6 km) Rv. 283 Nedre Eiker bruKrokstadelva (1,3 km) E18 TelemarksportenHovetunnelen (3,2 km) og BrattåsKjørholt (2,5 km) er tidligere godkjent og forutsettes bygd i 2004, og inngår derfor ikke i summen på 80 km. Region øst: E18 SlitusletaSekkelsten (2,3 km) E18 RingnesMastemyr (8,1 km) Rv. 111 SørbyHverven (1,7 km) E6 mellom Hovinmoen og Tingberg er foreløpig ikke satt opp, men hvorvidt noen delstrekninger kan være aktuelle i påvente av firefelts veg vil bli vurdert. Midtrekkverk på E6 LekevoldÅsgård (10,7 km) vil sannsynlig bli bygd i 2004 og inngår derfor ikke i summen på 80 km. Region vest: E16 Indre ArnaVågsbotn (8,1 km) E39 HylkjeTellevik (2,8 km) E39 OsliHove (2,6 km) Rv. 540 SælenSandeiet (1,7 km) Rv. 555 StoravatnetSotra bru (1,2 km) Rv. 555 Sotra bru vestKolltveit (3,9 km) Region midt: E6 Reitan vestStav (2,6 km) E6 Gråmyravekststasjonen (4,9 km) E39 Ålesund (2,4 km) E6 Heimdalsmyra (3,1 km) E6 ÅsenRonglan (5,6 km) Region nord: Rv. 80 VikanKvalvåg (2,2 km) E10 SvolværKabelvåg (2,1 km) E6 HessengKirkenes (2,5 km) Vurderer flere tiltak - Uansett bruk av tiltak er det nødvendig for Statens vegvesen å vurdere om tiltaket gir god effekt for pengene. Det er ofte flere alternative tiltak som kan vurderes. I dette tilfellet må midtrekkverk vurderes opp mot rimeligere tiltak - som for eksempel rumlefelt som midtlinjemarkering, eller mer kostbare tiltak som utbygging til motorvegstandard, sier Amundsen. For å kunne montere midtrekkverk må vegene ha en viss bredde - ca. 12 meter til to felt og 15 meter til tre felt. Dette er nødvendig for å sikre passeringsmulighet om et kjøretøy har havarert. Som kjent er det få veger i Norge som i utgangspunktet er brede nok. Selv om rekkverket kun koster ca. 1.000 kroner per meter, vil sluttsummen komme på mellom 6.000-10.000 kr per meter. - Når vi bygger nye veger bør disse ha en utforming som gjør at de er trafikksikre. Midlene vi har til rådighet for trafikksikkerhetsutbedringer bør derfor først og fremst brukes på eksisterende veger der ulykkesfaren er stor, sier seksjonsleder Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen Vegdirektoratet.