Skipshistorisk «missing link» i Bjørvika

Den eldste klinkbygde plattgatter i Skandinavia er nå dokumentert fra Bjørvika-funnene. Barcode 6, det forskerne trodde var en spissbåt, viser seg å ha vært ombygd og utstyrt med flatt akterspeil.

Fakta om Barcode 6

* I juni 2010 kunne arkeologer og forskere ved Norsk Maritimt Museum konstatere at de hadde gjort et sensasjonelt skipsfunn under utgravningene i Bjørvika:

* Barcode 6, oppkalt etter kvartalet der funnet ble gjort, viser seg ikke å være en spissbåt, slik forskerne har trodd, men Skandinavias, kanskje også Nord-Europas, eldste klinkbygde fartøy med flatt akterspeil.

* Barcode 6 er det mest komplette og best bevarte av 13 skipsfunn i Bjørvika.

* Årringdateringer viser at tømmeret til Barcode 6 ble felt i oslofjordområdet i 1595.

* Den er om lag åtte meter lang, bygget i eik, har hatt årer og et råseil.

* Båten ble ombygget, fra spissgatter til plattgatter, før den ble senket sammen med andre båter for å utgjøre fundamentet for utvidelse av gamle Oslo havn.

* Først fra siste halvdel av 1600-tallet viser kart og kobberstikk båter med akterspeil. Funnene av de eldste linkbygde båter med akterspeil, jekter og såkalte vengbåter, ble gjort på 1700-tallet.

* Tidligere var kravellbygget skrog det vanlige: «glatt» skuteside med bordgangene lagt kant-i-kant. På klinkbygget skrog overlapper bordgangene hverandre.

* Barcode 6-kopien skal sjøsettes på Bygdøynes sommeren 2011 og brukes til praktisk forskning. Originalen i restaurert stand skal stilles ut permanent i DnBs lokaler i Bjørvika.

* Båtfunnet i Bjørvika kan betegnes som et «missing link» i vår forståelse av båtutviklingen i Norge.

(Kilder: Norsk Maritimt Museum, NTB)

Fakta om BåtLab'en

* BåtLab'en er et nystartet verksted ved Norsk Maritimt Museum på Bygdøynes i Oslo.

* Skal dokumentere, rekonstruere og bygge båter basert på arkeologiske funn og norske båtbyggingstradisjoner, samt å formidle arbeidet best mulig. BåtLaben er åpen for publikum i store deler av museets åpningstid.

* BåtLab'en ble opprettet etter de mange arkeologiske båt- og skipsfunnene i Bjørvika før utbyggingen.

* «Barcode 6», det mest komplette og best bevarte funnet, er første båt under rekonstruksjon. Farkosten er oppkalt etter kvartalet med samme navn, og planlegges sjøsatt sommeren 2011.

* Båtbygger Lars Stålegård blogger løpende om sitt arbeid på http://baatlaben.blogspot.com/fram til planlagt sjøsetting på Bygdøynes sommeren 2011.

* Prosjektet ledes av kulturhistoriker Terje Planke som har doktorgrad i tradisjonsbåtbygging.

(Kilde: Norsk Maritimt Museum, NTB)

– Dette betrakter vi fagfolk som intet mindre enn en maritim sensasjon. Vi har aldri funnet en så gammel klinkbygd båt med flatt akterspeil i Skandinavia tidligere. Jeg kjenner heller ikke til slike funn ellers i Nord-Europa, sier en meget oppspilt og begeistret førstekonservator Terje Planke ved Norsk Maritimt Museum til NTB.

Årringdatering viser at Barcode 6 er bygget i Norge i 1595. Båten er åtte meter lang, klinkbygd av sagde eikebord og har typiske trekke fra Skagerrak-området og Øst-Norge. Den har fått navn etter det omstridte kvartalet som nå er reist der skipsfunnene ble gjort.

Først fra siste halvdel av 1600-tallet viser kart og kobberstikk båter med akterspeil. De første funn inntil nå, ble gjort på 1700-tallet.

Terje Planke vil nødig virke svulstig, men hevder at akterspeilet på Barcode 6 er en mye større nyhet enn oppdagelsen av at Osebergskipet opprinnelig hadde en annen og mer sjøsterk konstruksjon enn slik det gjenoppbygde skipet fremstår i Vikingskipshuset på Bygdøy.

– Båtfunnet i Bjørvika kan betegnes som et «missing link» i vår forståelse av båtutviklingen i Norge, sier Planke.

Bekreftelse
Det er ikke mer enn et par uker siden museets eksperter på BåtLab'en, med spesialengasjert båtbygger Lars Stålegård i spissen, fikk bekreftet hvorfor «noe ikke stemte» i puslespillet Barcode 6, som i sommer rekonstrueres mest mulig autentisk etter digitaliserte, vitenskapelige tegninger.

Allerede en måned etter oppstart i slutten av mai, er det museale tradisjonsbåtbyggeriet på Bygdøynes blitt en av det tidligere Sjøfartsmuseets store publikumssuksesser. Gjenoppbyggingen, først av modellen, så av fullskalakopien, fenger interesse og engasjement blant både fagfolk, voksne amatører og ikke minst barn og unge.

– Det er vi veldig glade for. Vi vil ha et levende museum, der folk løpende kan følge med på det vi driver med, så langt mulig. At vi samtidig driver forskning og tilegner oss ny – og i dette tilfelle faktisk sensasjonell ny viten – er jo bare fantastisk, sier båtbygger og pedagog Lars Stålegård til NTB.

Best bevart
Barcode 6 er ikke størst, men best bevart av det man først trodde var levninger fra 15 båter og skip som ble funnet under utbyggingen av Bjørvika. Senere er tallet redusert til 13 båter som alle bevisst var senket som ledd i utvidelse av den gamle byhavna i gamle Oslo.

Båten var nærmest «flatpakket» av press fra jord- og steinmasse som var fylt oppi skroget, men de aller fleste elementene er intakt.

I mange måneder har ekspertene jobbet med konservering og digital måling av delene, med sikte på mest mulig autentisk rekonstruksjon, som fram til neste sommer skal foregå som kombinert forskningsprosjekt og publikumsmagnet.

Men det var noe som ikke stemte: Et innfelt spor på hver side av akterstevnen, åpenbart hogd ut til feste for bordgangene, passet ikke med lengde og avslutningsvinkel på bordgangene som ble funnet. Et annet spor få centimeter lenger bak, passet imidlertid som «hånd i hanske», hvis man tenkte seg at skipet var utstyrt med platt akterspeil. Bare akterspeilet manglet.

Radikalt større
– At vi også fant et komplett akterspeil med rester etter bordganger fra en annen båt et stykke fra Barcode 6, avgjorde saken. Nå vil modellen og kopien fremstå platt, sier både forsker og båtbygger.

Den nye oppdagelsen får også brikkene til å falle på plass hva angår det faktum at det tidlig var klart at fartøyet hadde fått forlenget forstavnen og økt fribordet med ytterligere en bordgang.

– Hvorfor ombygd til plattgatter?
– Vi kan bare gjette, men vi ser at båten har vært gjennom en utvikling. Vi øyner tre mulige svar: Muligens for å få bedre lasteplass bak. Kanskje for å gi plass til kahytt. Det er også mulig at ombyggingen gir et bedre løft og større bæring i sjøen. Men hvem vet – kanskje var det en kommende trend? Mest sannsynlig er det nok for å få større lastekapasitet, sier båtbygger Lars Stålegård, opprinnelig fra Sverige, nå i mange år profesjonell tradisjonsbærer i Norge.

Også Terje Planke holder på det praktiske: Ombyggingen gir en radikalt større lasteevne – minst 50, kanskje 75 prosent mer, antyder førstekonservatoren.

Originaldelene fra Barcode 6 skal stilles ut permanent i DnB-NORs lokaler i Bjørvika. Replikaen sjøsettes på Bygdønes i 2011.