Rydd opp i kaoset rundt skattekortene

De ansvarlige i Skattedirektoratet bør øyeblikkelig rydde opp i det kaos som skjer rundt Skatt Sør og skattekort til innleid svensk arbeidskraft. Vi forstår den frustrasjon ledelsen i Bjørn Hansen Construction AS føler. De har jobbet med svenske fagarbeidere i en årrekke. Nå plutselig er alt blitt så vanskelig. Her er det noen skattebyråkrater som enten ikke forstår, ikke vil ikke forstå eller som i verste fall bryter lover og regler. Vi er helt for at man skjerper bestemmelsene, men det må da ikke være slik at den som prøver å følge loven blir den som taper.

Den gangen Sentralkontoret for utenlandssaker håndterte bestemmelsene var det ingen problemer, men nå har det kommet et regionalt byråkrati som vi ikke trodde var mulig. Dette kan da gjøre at veien åpnes for at utenlandske foretak fritt frem kan operere i det norske byggemarkedet (de bruker da egne folk fra egne land med sine egne skattebestemmelser), mens norske selskaper som bruker svenske fagarbeidere blir utestengt. Dette er populær arbeidskraft på norske bygge- og anleggsplasser på grunn av at de som bruker disse folkene vet hva de får igjen. Svenskene er populære, flinke og svært dyktige bidragsytere i norsk byggenæring.

For at de svenske arbeiderne kan få jobbe i Norge må de ha norsk personnummer og norsk skattekort for å få ID-kort – og har de ikke ID-kort kommer de ikke inn på byggeplassene.

Nå godtar ikke Skatt Sør å få kopi av et svensk pass. Arbeiderne må egenhendig møte f eks i Kragerø for å hente sine papirer som gjør at de får det berømmelige ID-kortet. Om arbeideren må reise fra Hammerfest eller fra et anleggsprosjekt langt oppe i fjellheimen betyr svært lite for skattebyråkratene.

Klarer ikke Skattedirektøren selv å rydde opp i sitt eget hus må andre gjøre det – og det straks.

PS

Skattedirektoratet er i dag kommet med et tilsvar til denne lederartikkelen. Etter vårt syn er dette svaret ”god dag man økseskaft”. Dersom ikke skattevesenet stoler på seriøse norske bygge- og anleggsbedrifter som har årelang erfaring med nettopp slike saker, ja, da er det noe feil. Det er greit at man skal være restriktive overfor bedrifter som man ikke kjenner, men bedrifter som skattevesenet har hatt befatning med gjennom år må behandles på en annen måte. 

Faren er stor for at dette opplegget kan innby til kjeltringstreker. Opplegget kan bli så vanskelig at selv de seriøse bedriftene gir opp – og vi vet at det er flere som nå vurderer å boikotte de nye reglene. Dette er bedrifter som vil trekke skatt, men pengene blir satt på sperret konto inntil at man får en praksis man kan leve med. 

Byggeindustrien har fått en strøm av henvendelser om denne saken. Det som går igjen i mange av de innspill vi får, er den grenseløse arrogansen man blir møtt med på mange skattekontor. Mange få heller aldri svar på sine henvendelser. 

Dette er en sak både BNL og NHO snarest må ta opp med myndighetene. Det har vært et godt samarbeid om slike saker tidligere – og dette tøvet må man også rydde opp i før det blir parodisk.