Smartere og raskere samferdselsutbygging

Den offentlige infrastrukturen i Norge og ellers i Europa slites ned og forringes. Bevilgningene til vedlikehold i de offentlige budsjettene holder ikke på langt nær tritt med det raskt tiltagende behovet.

I den offentlige sektoren i Europa ellers tas ulike modeller for offentlig privat samarbeid i bruk i stadig større grad. Internasjonale trender både i Europa og USA er at det gjennomføres offentlige bygg og anleggsprosjekter under helt andre kontraktsregimer enn i Norge. Trenden er at risiko overføres fra offentlig sektor og over på mer kompetente hender. En fornuftig bruk av modellene kan dessuten bidra til mer nyskaping, økt kvalitet, større fokus på livsløpskostnadene og dermed en mer effektiv utnyttelse av samfunnets ressurser. De samfunnsøkonomiske gevinstene er kortere reisetid, mindre forsinkelser, økt trafikksikkerhet og bedre miljø.

Undertegndede var på samferdselsbefaring i Edinburgh og Fife i Skottland for bl.a. å lære nye modeller innenfor samferdsel. Skottland består av 32 fylker og ingen kommuner.

I Skottland hadde man mange forskjellige modeller for samarbeid; PPP, PFI, DBFM, DBFO. Felles for alle modellene er at den private sektoren tar risikoen, eierskapet (over en fastsatt periode) og ansvaret for å administrere og vedlikeholde prosjektet over kontraktperioden typisk 30 år. Offentlige sektor vil betale fast leie over kontraktsperioden for deretter når prosjektet er nedskrevet å overføre prosjektet gratis til det offentlige. Modellen blir brukt for prosjekter som koster fra ca 1 milliard NOK og oppover. Generell bekymringer var kostnadsnivået, lite penger igjen for nye prosjekter og for mye frihet i administrering av prosjekter. Men Skottland vil fortsette å bruke modellene videre!

Finansiering av de skotske fylkenes driftsbudsjett blir gjort gjennom mesteparten statlige støtte, bedriftsskatt, husskatt (eneste form for formueskatten) og tjenesteinntekter. Det som er verdt å bemerke er at der fantes ingen bompenger, veiavgifter eller annen tollavgift.

Finansiering av de skotske fylkenes kapitalinvesteringer blir gjort gjennom låneløyve i fra staten, salg av eiendommer o.l., EU midler, utbyggingstilskudd (private sektor), Public Private Partnership (OPS), men fortsatt ingen bompenger eller tollavgifter! Dermed er man ikke avhengig av en viss årsdøgntrafikk (ÅDT).

Når Skottland klarer å gjennomføre prosjekter uten veiavgift og bompenger, hvorfor klarer ikke Norge å gjøre det?

Da Stortinget etablerte handlingsregelen for Statens pensjonsfond utland i 2001, var de så fremsynte at de sa at dette handlingsrommet skulle brukes til infrastruktur, utdanning og forskning, samt vekstfremmende skattelettelser. Men bare 10-12 prosent har faktisk gått til disse formålene.

Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa har ikke avvist alternative finansieringsformer, men understreket at dette må forankres i regjeringen. Prosjektfinansiering og prosjektorganisering for samferdselsprosjekter vil bli vurdert i neste Nasjonal transportplan som kommer i 2013. Samferdselsministeren vil utvikle nye kontraktsformer som ser investeringer, vedlikehold og drift i sammenheng, og hun tar gjerne innspill fra næringslivet. Hun mener det er et kontroversielt og vanskelig tema.

Oppfordringen til samferdselsministeren er å gå ut i Europa og USA og lær, trekk ut de beste erfaringene fra samferdselsprosjektene og gi det en overføringsverdi til Norge. Det vil gi Norge smartere og raskere samferdselsutbygging!