Ingeniørenes Hus på sponsorjakt

Funkis-smykket Ingeniørenes Hus i Oslo skal moderniseres for å bli en bauta for ingeniørkunst. Bedrifter inviteres til å bli sponsorer med profilering i bygget som gjenytelse.

– Målet er å skape et kommersielt kulturminne som samtidig skal være et symbol for den tiden vi lever i nå. Da huset ble reist i 1932, var det datidens bygningsfysikk og arkitektur som stod i sentrum. Nå skal vi få bygget til å stå frem som en bauta for ingeniørkunst ved at vi trekker inn teknisk naturvitenskapelig spisskompetanse når vi går løs på innmaten, sier sivilingeniøren og den kjente bransjemannen Halvor Stormoen som i deltidsstilling er ansatt som daglig leder for Ingeniørenes Hus AS.

I dag er det historiske tungvektere fra fortiden som Sam Eyde, Kristian Birkeland og Haakon Eeg-Henriksen samt en vitebegjærlig kronprins Olav som skuer ned fra veggene i ærverdige Ingeniørenes Hus. Og det er teknologikjemper som Hydro-gründerne som har gitt navn til møtesaler i bygget som stod ferdig i 1932.

Oppgraderingen av bygget som særlig vil være konsentrert om tekniske anlegg, miljøvennlig energieffektivisering samt tilpasning til universell utforming, er kostnadsberegnet til nærmere 90 millioner kroner.

– Selskapet Ingeniørens Hus AS er som sådan sterkt. Men her står vi foran et såpass stort økonomisk løft at vi må ha med oss noen gode venner som investorer eller granterte brukere. Vi ønsker å innby sponsorer som kan kombinere investeringer med å profilere seg i bygget og dermed sette igjen firmaspor. Selskaper er i dag villig til å betale for å få sitt navn på profilerte flerbrukshaller. Derfor tror vi det vil være interessant for langsiktige selskaper med et godt varemerke å knytte seg til dette bygget, fremholder Stormoen.

Han ser for seg mange løsninger. Selskaper kan gi navn til møterom og saler i kongressenteret. Videre kan profilfarger gjenfinnes i deler av bygget. Eller tekniske løsninger kan være finansiert av virksomheter som ser profileringsmulighetene i at det er nettopp Ingeniørenes Hus som bruker dem. I tillegg til investorer er Stormoen også interessert i aktive brukere som kan tilby garanterte inntekter.

– Det er naturlig å se på tekniske rådgivere som mulige samarbeidspartnere. Men jeg vil ikke begrense dette til selskaper innenfor byggenæringen. For alle selskaper innen det teknisk naturvitenskapelige fagområde burde dette være attraktivt å profileres seg gjennom Ingeniørens Hus enten man nå står for rekruttering til denne type bedrifter eller driver innen legemiddelindustrien. Og selv om internasjonale bedrifter har etablert seg med hovedkontor på Fornebu, kan det by på nye muligheter også å ha et samlingspunkt for gjester i Oslo sentrum i nabolaget til Slottet og utenriksdepartementet, kommenterer Stormoen.

Selv om bygningen vil fremstå som ny, skal byggets sjel ivaretas og oppgraderingene må holdes innenfor de krav som byantikvaren stiller til bygg på ”gul liste”. Selv om det er jobbet hardt med energiløsningene, er det derfor vanskelig å oppnå bedre energimerke enn et sted mellom Bog C som imidlertid er en betydelig forbedring bra dagens bunnklassifisering som G/H-bygg. Alle vinduer skiftes til nye med lav U-verdi, og en relativt ny fyrkjel for olje kastes ut til fordel for fjernvarmetilknytning. Videre skal fasaden etterisoleres og ventilasjonsaggregater særlig knyttet til møtesenteret er i ferd med å skiftes ut.

Planlagt byggestart er sett til sommeren 2011 med ett års byggetid.