YIT med stort oppkjøp

YIT gjør oppkjøp av caverion, en ledende aktør innen tekniske bygginstallasjoner og service i Sentral-Europa.

YIT Corporation har inngått en avtale med eierne av caverion GmbH hvor YIT vil overta hele caverion-virksomheten. Prisen på caverions aksjer er 73 millioner Euro. Overtakelsen forutsetter godkjenning fra konkurransemyndighetene. Det forventes at oppkjøpet vil være gjennomført innen 31. august 2010.

caverion leverer et bredt spekter av tjenester relatert til tekniske installasjoner i bygg samt vedlikehold og drift av disse. Selskapets omsetning i 2009 var 440 millioner Euro. Rundt 80 prosent av omsetningen kom fra Tyskland. Selskapet opererer også i Polen, Tsjekkia og Ungarn. I tillegg har selskapet prosjekter i andre land. caverion har ca 1900 ansatte.

YIT Building and Industrial Services omsatte i 2009 for 2.125 millioner Euro, hvor av 375 millioner Euro kom fra Sentral-Europa (Polen, Romania, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn og Østerrike). Antall YIT-ansatte i Sentral-Europa er 2.060. Tyskland utgjorde ca 53 prosent av YITs omsetning i Sentral-Europa i 2009.

Oppkjøpet av caverion er en del av YITs strategi for å øke sin aktivitet innen tekniske bygginstallasjoner i Sentral-Europa. Det vil styrke YITs markedsposisjon i de landene i Sentral-Europa hvor YIT allerede opererer. YIT vil fusjonere de to selskapene i hvert land, og dette vil styrke YITs evne til å betjene kundene lokalt med en bred portefølje av tjenester.

Som en følge av oppkjøpet, vil YIT bli den nest største aktøren innen tekniske bygginstallasjoner i Tyskland. Økt størrelse av virksomheten i Tyskland vil også muliggjøre forbedret effektivitet og lønnsomhet

- Vårt mål er å videreutvikle vår virksomhet i Sentral-Europa og bli markedsleder i Tyskland. Kompetansen hos personellet vi overfører til YIT vil utfylle kompetansen hos dagens YIT-medarbeidere på en glimrende måte. Vår målsetning er økt lønnsomhet og økt andel av service, drift og vedlikehold, sier Arne Malonæs, President for YITs Building and Industrial Services segment.