Midtrekkverk på E6 Biri-Vingrom

Statens vegvesen har startet planleggingen av midtrekkverk og forbikjøringsstrekninger på E6 mellom Biri og Vingrom.

Statens vegvesen melder at midtrekkverk etter planen skal være på plass på strekningen i 2014.

Det er et lagsiktig mål at E6 skal bygges ut til firefeltsveg helt fram til Lillehammer. Før det kan skje, må finansiering og planer på plass. I gjeldende Nasjonal transportplan (NTP) er oppsetting av midtrekkverk prioritert med 220 millioner kroner i 2013-2014.

Midtrekkverk i første omgang

Møteulykker er den hyppigste ulykkestypen på E6, og midtrekkverk er det trafikksikkerhetstiltaket som har størst effekt når det gjelder å hindre møteulykker på tofelts vei.

– I denne omgangen prioriterer vi å sikre E6 mellom Mjøsbrua og Vingrom. Her ligger forholdene godt til rette for oppsetting av midtrekkverk og etablering av forbikjøringsstrekninger langs eksisterende veg, Strekningen E6 Vingrom-Lillehammer skal vi planlegge seinere. Her er det store utfordringer knyttet til kulturminner, bebyggelse og kryssing av Lågen. Dette vil gjøre planleggingen omfattende og tidkrevende, sier Moastuen til www.vegvesen.no.

Firefeltsveg på sikt

I Nasjonal transportplan for 2010-2019 heter det at det i siste seksårsperiode (2014-2019) er aktuelt å starte arbeidet med en full utbygging av E6 på strekningen mellom Kolomoen sør for Hamar og Lillehammer. Dette er betinget av lokalpolitisk tilslutning om et opplegg for delvis bompengefinansiering av utbyggingen.

Midtrekkverket og forbikjøringsstrekningene som nå blir planlagt på E6 Biri-Vingrom, skal bli en del av en framtidig firefeltsveg.

– For å få en økonomisk mest mulig gunstig løsning på lang sikt, skal vi planlegge for at den kortsiktige løsningen med midtrekkverk blir en del av den langsiktige firefeltsløsningen, uttaler Moastuen på www.vegvesen.no.