Dronningen første passasjer på Bybanen

Etter mange års strid og to og et halvt års byggetid åpner Bybanen i Bergen tirsdag. Dronning Sonja skal gå på som første passasjer.

Fakta om bybanen i Bergen

* Dronning Sonja åpner bybanen i Bergen tirsdag 22. juni.

* Banen skal gå mellom sentrum i Bergen og Nesttun, en strekning på 9,8 km.

* Kostnadene er 2,2 milliarder 2007-kroner.

* Bybanen er en trikk som går i en egen bane. All annen trafikk har vikeplikt for bybanen.

* Bybanevognene har sitteplasser til 84 personer og ståplasseer til 128 personer.

* Det er anslått at 26.000 personer vil reise med banen daglig, 6,5 millioner på årsbasis.

* Bybanen er vedtatt forlenget til kjøpesenteret Lagunen, en strekning på 3,6 km som skal stå ferdig i 2013.

*Det er planer om å forlenge banen videre til Bergen lufthavn Flesland og senere både vest- og nordover fra sentrum.

Det nye kollektive tilbudet går mellom Bergen sentrum og Nesttun, 9,8 km lenger sør. Bybanen er en trikk som har fått sin egen bane. Der de 40 tonn tunge vognene dundrer fram, har all annen trafikk vikeplikt.

Uheldig
De første vognene kom til Bergen i fjor høst, og siden i vinter er det drevet prøvekjøring. Det gikk bra fram til et par uker før åpningsdagen. Da kolliderte to vogner og sperret en av hovedgatene i Bergen i rushtiden.

Noen dager senere ble en bil nærmest knust i møtet med banen. Heldigvis ble det ikke personskade.

Uhellet med de to vognene som kolliderte, samt forsinket levering av vogner fra den tyske produsenten, har ført til at det er en amputert bybane som åpner tirsdag. Den første tiden vil den bare ha halvtimes avganger. Når alt er på skinner til høsten, blir det avgang hvert femte minutt i begge retninger.

Holder budsjettet
Den 9,8 km lange strekningen som åpner tirsdag var kostnadsberegnet til 2,2 milliarder 2007-kroner. Statsråd Liv Signe Navarsete (Sp) la ned den første skinnen til bybanen i januar 2008.

– Vi har holdt både budsjettet og tidsplanen. Vi synes byggingen har gått relativt greit, selv om vi har hatt mange utfordringer underveis, sier informasjonsrådgiver ved Bybanekontoret, Rune Jenssen.

Han forteller at det er beregnet at rundt 26.000 personer vil reise med bybanen når den kommer i ordinær drift. På årsbasis skal den frakte rundt 6,5 millioner bergensere mellom sentrum og Nesttun. En viktig del av trafikken kommer fra busser som får endeholdeplass på Nesttun der folk må gå over på banen.

Begeistring og strid
Den nye banen er møtt med både begeistring og forbitret motstand både før og under byggingen.

Meningsmålinger tyder på at holdningen blant bergensere flest er blitt mer positiv etter hvert. Men motstanderne jublet på internett etter kollisjonen i sentrum.

Frp har stått fram som den mest konsekvente bybanemotstanderen.

– Vi er ikke mot utbygging av kollektivtrafikk, men vi er mot bybanen, sier gruppeleder for Frp i Bergen bystyre, Tor Woldseth.

– Den ene grunnen er finansieringen. Det er bilistene som betaler gjennom bompengene. Dessuten mener vi at Jernbaneverket bør bygge skinnegående transportmidler. På Østlandet bygger de intercitytog. Det burde de gjøre her også. Vi mener også at trasévalget er uheldig, det burde vært lagt mer opp til en metro som ikke gikk som en trikk i gatene. Det ville gitt en hurtigere bane og redusert faren for påkjørsler, sier Woldseth.

Feiring
Politikerne som har gått inn for bybanen er stolte av tilbudet som nå blir en realitet. Det vil de markere med fest dagen lang tirsdag. Dronningen kommer for å åpne banen, det blir folkefest flere steder langs ruten og lunsj for innbudte med dronningen i spissen i Grieghallen.

Festen koster 2,2 millioner kroner, og har møtt kritikk.

– Vi kommer til å delta på den folkelige delen av arrangementet, men ikke den lukkede delen i Grieghallen. Vi synes ikke det er riktig å feste bort bilistenes bompenger, sier Woldseth.

Store prosjekter
Strekningen Bergen – Nesttun er første ledd i planene om en storstilt utbygging av bybane rundt Bergen. Neste trinn er vedtatt, det er en 3,6 km lang strekning fra Nesttun til handlesenteret Lagunen. Den skal stå ferdig i 2013.

Etter alt å dømme blir banen deretter forlenget til Flesland, og det er sterke krefter i sving for å få den bygget ut nordover til Åsane og vestover i retning Askøy og Sotra.