FINN oppdrag inngår bransjeavtale

Den nylanserte anbudstjenesten på FINN inngår en samarbeidsavtale med sju bransjeforeninger innen bygg og håndverk.

– Vi ønsker å øke seriøsiteten ytterligere, sier markedsdirektør Tine Reuterdahl.

FINN oppdrag ble lansert i mai, og er en konkurrent til aktører som Mittanbud.no og Anbudstorget.no Tjenesten ønsker å tiltrekke seg flest mulig høykvalitetshåndverkere.

– Det er dette som skiller oss mest fra konkurrentene. Bransjen er preget av arbeid med ulik standard, så vi tar sikte på å gi best mulig beslutningsgrunnlag når forbrukerne skal velge leverandør til prosjektene sine, sier Reuterdahl.

Bransjeforeningene som er med på avtalen er Norske Rørleggerbedrifters Landsforening, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg, Norges Byggmesterforbund, Norske Murmestres Landsforening, Maler- og byggtapetsermestrenes Landsforbund, Norske Anleggsgartnere og Ventilasjon- og blikkenslagerbedriftenes Landsforbund.

Får rabatt
– Avtalen går ut på at medlemmene får rabatt ved annonsering. Vi ønsker å samarbeide om å synliggjøre kvalifikasjoner hos aktørene, slik at forbrukerne kan kjenne seg trygge, sier Reuterdahl.

Reuterdahl forklarer at håndverkerne får tilsendt færre, men mer spesifikke tips enn via andre tjenester.

Vil unngå spamming
– Målet er ikke at håndverkerne skal få flest mulig e-poster fra folk som trenger hjelp. Vi har lagt opp til at forbrukerne skal beskrive oppdraget godt. De får opp en liste med typiske ting som må fikses ved ulike prosjekter, og krysser av før oppdraget sendes.

For øyeblikket har tjenesten 667 registrerte leverandører, og 1556 oppdrag. FINN jobber for øyeblikket med å tilknytte seg flere håndverkere.

Øyvind Olsen, prosjektleder i Innkjøpstorget og markedssjef i Maler- og byggtapetsermestrenes Landsforbund, er positiv til samarbeidet.

– På denne måten får vi markedsført seriøsiteten som ligger i den organiserte delen av byggebransjen. Dette kan igjen gjøre at forbrukerne gjør veloverveide valg, og i større grad velger seriøse aktører. Samarbeidet er et ledd i en langsiktig strategi for hvordan vi ønsker at bransjen skal fremstå, sier han.