- Veiene blir bedre

- Forfallet på norske veier stoppes. Allerede i budsjettet for 2011 øker vi bevilgningen til vedlikehold av vei, sier Anne Marit Bjørnflaten, Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talskvinne.

- Bevilgningen til veivedlikehold har økt med over 30 prosent siden den rødgrønne regjeringa overtok. Pengene er bevilget og nå gjøres jobben, fortsetter Bjørnflaten.

Videre understreker hun at Arbeiderpartiet nå retter opp forfallet på norske veier.

- Vi skal også bruke enda mer penger på veivelikehold og nybygging i årene som kommer.

3600 km ny asfalt
Bjørnflaten trekker frem de gode tallene for forbedringen på landets riks- og fylkesveier.

- Bare i sommer vil 3600 kilometer riks- og fylkesveier få ny asfalt. Sommeren 2009 og 2010 blir 15 til 20 prosent av riks- og fylkesveiene asfaltert. I tillegg er det også mange nye veistrekninger som bygges ut. Det vil selvsagt bilistene merke, understreker Bjørnflaten.

Hun trekker også frem utfordringen med at vedlikeholdsbehovet underrapporteres.

- Rutinene for denne rapporteringa skal bedres, for vi må kunne stole på at de tallene vi får fra Vegdirektoratet er riktige.

Privatisering gjør ting dyrere
Bjørnflaten frekker også frem kostnadsspørsmålet.

- Kostnadene på veivedlikeholdet har økt med hele 80 prosent de siste 5 årene.

Videre peker hun på det problematiske utfallet av privatiseringen som Bondevik II-regjeringa stod for.

- Privatiseringa av vedlikeholdet i Statens vegvesen, nå Mesta ,har ført til at vedlikeholdet er blitt dyrere, og ikke billigere som de borgerlige lovet, og fortsatt hevder, da de privatiserte under Bondevik II-regjeringa.