Vil ha rask forbedring av veinettet

Den vonde trenden med dårlig veinett må snus raskt, og det må gjøres godt, slår så vel regjeringen som Frp fast. Men i antall kroner er det uenighet. (Oppdatert)

Vegdirektoratet skriver i sitt handlingsprogram at «rammene til drift og vedlikehold av veinettet vil ikke være tilstrekkelig til å stanse videre vekst i forfallet i handlingsperioden 2010-2013», ifølge Aftenposten.

– Vi må snu dagens trend. Og det må gjøres raskt. Det er heldigvis mange lokalsamfunn som opplever forbedring, men det er mye som er ugjort. Derfor er det igangsatt et arbeid for å få fram de reelle kostnadene, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til NTB.

– Forfallet skal stoppes og vedlikeholdet skal styrkes. Vegdirektoratet har ikke hatt god nok oversikt over kostnadene som skal til. Vi arbeider nå for å få fram hva som må til, sier Kleppa.

– Bruk og sats!
Fra Fremskrittspartiet er rådet enkelt: Norge trenger store summer til både vei og jernbane, og det må være politisk vilje til å satse, konstaterer partiet.

– Problemene er like store på begge områder, så det nytter ikke å flytte penger. Vi må plusse på flere milliarder på begge området. Vi opplever at våre politiske rivaler sier de vil satse på vei, men realistisk spiller det liten rolle, sier Frp-politiker Bård André Hoksrud til NTB.

Frp la fram et forslag om å bruke 200 milliarder kroner i en bindende investeringsplan for vei og jernbane tirsdag. Dette forslaget ble avvist av samtlige partier, og av Høyre ble partiet kalt uansvarlig.

– Kommer sterkt tilbake
– Det er ikke politisk vilje til å satse. Vi blir stående alene, sier Hoksrud, men dette tilbakevises av Kleppa.

– Vi har økt vedlikeholdet fra 6 til 9 milliarder kroner, men det holder likevel ikke. Vi kommer sterkere tilbake i statsbudsjettet for 2011. Det er vedlikeholdet som nå bekymrer meg mest, sier statsråden.

Veiene som vil bli enda dårligere enn de er i dag på grunn av pengemangel, er riksveier og europaveier, med andre ord de viktigste transportårene i landet. Ved inngangen til 2010 var 31 prosent av disse veiene av dårlig eller svært dårlig kvalitet.

– Når vi ikke klarer å hindre veksten i forfallet, så blir forfallet større. Og det betyr dårligere veier, sier Lars Erik Hauger, direktør for vei og transport i Vegdirektoratet.