Arrangerte bransjemøte om E6

Mandag deltok en rekke personer på et møte hos Statens vegvesen hvor man ønsket å orientere om og få innspill til arbeidet med kontraktsopplegg for utvikling av storprosjektet E6 Helgeland.

E6 Helgeland omfatter en strekning på 26 mil der ca 20 mil har behov for ny vei eller oppgradering av eksisterende vei. En slik utbedring og utbygging vil pågå over lang tid, ca 10 år, og ha en total kostnadsramme på ca 4 milliarder kroner.

Statens vegvesen har vurdert utbygging og utbedring av E6 Helgeland som et mulig område for utprøving av en ny kontraktsform.

Det arbeides med å utvikle en ny type kontrakt der ett selskap i prinsippet får ansvar for å utføre alle arbeidene i et slikt ”veiutviklingsprosjekt” samt drifte vegnettet. I utgangspunktet tas hele strekningen E6 Helgeland med i kontrakten. Eventuelt holdes noen strekninger, der det forutsettes nybygg utenom eksisterende vei, utenom kontrakten. Det kan også være aktuelt å dele strekningen i 2-3 kontrakter.

Varigheten på kontrakten er i utgangspunktet tenkt til 15 år der utbyggingsdelen av kontrakten er 8-10 år.

Statens vegvesen sier at kontraktstypen inntil videre blir benevnt som ”veiutviklingskontrakt”. Kontraktstypen vil bestå av prosjektering og bygging av nyanlegg, planlegging og utførelse av utbedring av vedlikeholdsetterslep, periodisk vedlikehold, utskifting og komplettering av veiutstyr og drift av veien. Enklere reguleringsplanlegging kan vurderes tatt inn i kontrakten.

Hensikten med kontraktsformen er ifølge Statens vegvesen å oppnå stordrifts- og koordineringsgevinster gjennom et mer langsiktig og helhetlig ansvar for mange mindre oppgaver.